Herinnert u zich nog dat we in 1980 met zijn allen massaal naar buiten stormden om een bandopnemer te kopen die niet kon opnemen? Ze noemden het de walkman. Wat worden de nieuwe iconen, dertig jaar later? Een visie vanuit Milaan.
...

Herinnert u zich nog dat we in 1980 met zijn allen massaal naar buiten stormden om een bandopnemer te kopen die niet kon opnemen? Ze noemden het de walkman. Wat worden de nieuwe iconen, dertig jaar later? Een visie vanuit Milaan. > Zwarte wagens. Zilverkleurige auto's domineerden het Europees wegenlandschap tijdens de jaren negentig en het grootste deel van het voorbije decennium. Zwart was iets voor ministers, aartsbisschoppen, filmsterren en Russische oligarchen. De lichtere tinten waren er voor de Duitsers. > Witte wijn. Van Australië tot Californië en in Frankrijk kennen de witte wijnen een boomjaar. De prosecco van Veneto blijkt een formidabele concurrent te worden in het bubbeltjessegment. Hij is goedkoper dan champagne, maar hij heeft stijl, loopt lekker binnen en heeft een leuke naam. > Standaardoplader voor de gsm. Eindelijk is ze er, de micro-USB-koppeling voor iedereen! De Europese Commissie heeft tien gsm-fabrikanten, die samen 90 procent van de EU-markt inpalmden, ervan kunnen overtuigen zich achter gestandaardiseerde opladers te scharen. >Achteruitkijkcame-ra's. Nu al gemeengoed in SUV's en luxewagens, meestal als onderdeel van dure optiepakketten, maar zullen naar verwachting ook verschijnen op goedkopere wagens. Ze zijn knap en eenvoudig, en de kinderen zijn er weg van. Als u "Mama is op tv!" hoort, toch beter niet achteruitrijden. > Afwasmiddel van 't vat. Gewoon bijvullen. Waarom zou u zich nog inlaten met die lompe plasticflessen die u zo moeilijk kwijtraakt? > Glazen liften. Vroeger zag u ze alleen bovenop trendy hotels of gebouwen. Maar glazen liften beginnen, waar mogelijk, tot de normale uitrusting te behoren. Ze zijn cool en (uiteraard) verheffend. > De Birkin-handtas. Ze werd ontworpen voor de actrice Jane Birkin, die erover geklaagd had dat ze niets kon terugvinden in haar handtas. Het accessoire van Hermès zal zich verspreiden en de sector van het namaakdesign zal zorg dragen voor wie het prijskaartje van 5000 dollar niet aankan. > Prince de Galles. Het ruitjespak, dat voor zijn jachtpartijtjes in Deeside uitgedacht werd door Edward VII toen hij nog prins van Wales was, is nooit helemaal uit de mode geweest. Het zal in 2010 zijn grote rentree kennen als een optie voor zakelijke kledij. De bankiers smeten de geloofwaardigheid van het streepjespak overboord tijdens de crisis van 2008-2009. > Fietsen. De doorsnee Chinese stedeling mag dan al zijn tweewieler ingeruild hebben voor een auto, maar fietsen blijven gezien worden als de enige oplossing voor de verkeersproblemen in de stad. Amsterdam en Berlijn liggen op dat vlak een eind voorop, maar in de aanloop naar Expo 2015 begint ook Milaan de fiets ernstig te nemen. En als Italianen hun auto's kunnen opgeven, dan kan iedereen dat. > Kindle. Meer connectiviteit betekent meer Kindle. Twee jaar na de lancering staat het leesapparaat van Amazon op het punt een cultobject te worden, tenzij natuurlijk iemand anders op de proppen komt met een nieuwer, slimmer speeltje waarop u de krant of Trends kunt lezen. DE AUTEUR IS COLUMMIST VOOR DE CORRIERE DELLA SERA.Beppe Severgnini