NxtPort is voorlopig een project van Alfaport-Voka en de onderliggende beroepsverenigingen, al moet het op relatief korte termijn evolueren naar een privévennootschap. Daarin is ruimte voor partners, maar de bedoeling is wel dat de privésector de stuurknuppel in handen houdt, vertelt Stephan Vanfraechem, algemeen directeur Alfaport Voka. "Het idee is misschien niet nieuw. Maar we zijn wel uniek omdat dit initiatief uitgaat van de privéhavengemeenschap, én door de laag big data die we erover gieten. We hebben de ambitie de meest efficië...

NxtPort is voorlopig een project van Alfaport-Voka en de onderliggende beroepsverenigingen, al moet het op relatief korte termijn evolueren naar een privévennootschap. Daarin is ruimte voor partners, maar de bedoeling is wel dat de privésector de stuurknuppel in handen houdt, vertelt Stephan Vanfraechem, algemeen directeur Alfaport Voka. "Het idee is misschien niet nieuw. Maar we zijn wel uniek omdat dit initiatief uitgaat van de privéhavengemeenschap, én door de laag big data die we erover gieten. We hebben de ambitie de meest efficiënte en meest innovatie haven ter wereld te zijn. Big data en data sharing helpen ons daarbij." Veel informatie is nu al beschikbaar, maar in veel gevallen slechts voor een beperkt aantal spelers. "In het verleden waren wij als logistieke spelers geneigd die informatie voor onszelf te houden. We hebben de jongste maanden een mentale brug overgestoken om die te delen, in de wetenschap dat we dan met zijn allen efficiënter kunnen werken." Daarom is het ook niet de bedoeling dat NxtPort beperkt blijft tot de haven- en industriële bedrijven. Er vonden al gesprekken plaats met het Antwerps Havenbedrijf en het stadsbestuur. Vanfraechem: "We willen een brug slaan naar het Antwerps Havenbedrijf, de douane, het Federaal Voedselagentschap, enzovoort. Dit is een invitatie naar iedereen om mee te doen, ook externe partners. Een appbouwer die een dienst kan lanceren op basis van onze data, is zeker welkom. Maar de privéhavengemeenschap bepaalt de spelregels: wie mag op welk moment welk soort data gebruiken, en welke meerwaarde kunnen we ermee realiseren? Het belangrijkste doel is de logistieke processen efficiënter te maken: sneller, transparanter en mogelijk goedkoper. Als dat goed loopt, verhoogt dit de aantrekkelijkheid van onze haven, en kan het ook extra volumes opleveren." Om de mogelijkheden te illustreren, worden de komende maanden vier applicaties ontwikkeld. Die draaien rond de verwachte aankomsttijden (ETA) van schepen, het voorspellen van afhaaltijden voor containers, digitale transportinstructies en het doorgeven van containergewichten. Veel van die data zijn nu al beschikbaar. Zo kennen scheepsagenten de ETA's nu al, maar door ze breder open te stellen, kunnen ook andere bedrijven hun planning verbeteren. Sommige transportinstructies worden nog steeds op papier gegeven: door de digitalisering moet de foutenmarge omlaag, en kan het proces worden versneld. NxtPort zal zijn inkomsten halen uit de gebruikers. "Denk aan een systeemprijs voor het gebruik, zoals bij telefonie. Hoe dan ook wil NxtPort geen geldautomaat zijn voor de haven. We willen de inkomsten gebruiken om meer te kunnen doen ten dienste van de haven." Luc Huysmans