Sinds vorige week levert de onlinesupermarkt Hopr de producten die Hasseltse klanten bestellen aan huis met elektrische bestelwagens vanuit een depot in het Limburgse Alken. Winkels heeft de supermarkt niet. De nieuwkomer start met een assortiment van 800 à 1000 producten, vooral verse voeding, maar ook g...

Sinds vorige week levert de onlinesupermarkt Hopr de producten die Hasseltse klanten bestellen aan huis met elektrische bestelwagens vanuit een depot in het Limburgse Alken. Winkels heeft de supermarkt niet. De nieuwkomer start met een assortiment van 800 à 1000 producten, vooral verse voeding, maar ook grote merken. De oprichter is de Limburgse ondernemer Stijn Martens, die in een vorig leven de marketing van Mobile Vikings verzorgde. Maar is het geen gekkenwerk om zo'n dure service rendabel te krijgen, zeker gezien het aantal supermarkten dat ons land al telt, de concurrentie in de leveringen en vooral de moeilijkheden waarmee zelfs de heel kapitaalkrachtige grote supermarktketens kampen? "Het marktaandeel van voeding in e-commerce is nog klein", zegt Stijn Martens. "Er is ruimte voor een Belgisch online-alternatief. Als we het klaarmaken van de bestellingen automatiseren en de data slim gebruiken, moet het ons lukken de komende jaren een stukje van de Belgische markt in te palmen." Bedoeling is op termijn een vijftiental kleine depots te openen en van daaruit de belangrijkste steden van het land te bedienen. De retailspecialist Gino Van Ossel ziet wel ruimte op de markt, maar vindt duizend producten weinig als aanbod. "Je merkt dat het bedrijf over te weinig middelen beschikt voor een deftige lancering", zegt Van Ossel. "Bovendien kost het automatiseren van een depot veel geld. Je moet volume zien te draaien. Zal deze nieuwe supermarkt het kunnen blijven uitzingen tot het moment dat de kosten dalen?"