Gedurende de zomer loopt in de tijdschriften een campagne om de geneugten van margarine onder de aandacht te brengen. De campagne startte met vier opeenvolgende rechterpagina's in Dag Allemaal en Libelle en liep daarna verder in series van twee in een wat bredere selectie tijdschriften en in enkele kranten. De uitingen hebben slechts klein rechtsonder een merknaam en in de advertenties heeft men prominent ee...

Gedurende de zomer loopt in de tijdschriften een campagne om de geneugten van margarine onder de aandacht te brengen. De campagne startte met vier opeenvolgende rechterpagina's in Dag Allemaal en Libelle en liep daarna verder in series van twee in een wat bredere selectie tijdschriften en in enkele kranten. De uitingen hebben slechts klein rechtsonder een merknaam en in de advertenties heeft men prominent een plant of boom geplaatst waarvan de olie wordt gebruikt in de margarine: Becel met zonnebloemen, Planta met rapen, Effi met tarwe en Bertolli met olijven. Bovendien staat er steeds een klein tekstje over de positionering van de individuele merken bij. De vier merken zitten in de portefeuille van Hartog-Union ( Unilever), de financier van de semi-generieke margarinecampagne. Dominique Leroy, marketing manager bij Hartog-Union: "Uit marktonderzoek blijkt dat de mensen margarine als vetten en dus als slecht voor de gezondheid beschouwen. De algemene mening is dat vet niet gezond en niet aantrekkelijk is. Daarnaast weten de mensen weinig over de oorsprong van margarine, over de ingrediënten. Als je vraagt: Waar wordt boter van gemaakt?, zegt 80 tot 90% melk of room. Stel je dezelfde vraag voor margarine, dan weet 25% het niet en 25% denkt: op basis van melk. Slechts een klein deel weet dat margarine op basis van plantaardige olie wordt gemaakt. Dat is heel merkwaardig voor een product met een penetratie van 90%. Dus is het onze rol om meer informatie over margarine te geven." Hartog-Union koos voor de tijdschriften omdat men de advertenties visueel uit de bladen wilde laten springen. Financieel had televisie ook wel gekund, maar dat was het moeilijker om de merknamen te integreren. Daarenboven is de ervaring dat in de zomermaanden consumenten méér tijdschriften lezen.Overigens is er sprake van een daling in het vetgebruik: boter gaat met 4% achteruit, margarine met 2 tot 3%. "De mensen smeren minder op hun brood (ze eten ook minder brood) en eten meer buitenshuis," aldus Leroy. Hartog-Union neemt van de totale margarinemarkt ongeveer de helft in. De andere helft wordt verdeeld door Vandemoortele (met verschillende merken) en de private labels (waarvan een deel gemaakt wordt door Vandemoortele).