De typeaanduiding is een mondvol: FXDXT Dyna Super Glide T-Sport. Gelukkig wordt de nieuwe Harley-Davidson meestal gewoon aangeduid met T-Sport. Wat vanzelfsprekend meteen de vraag oproept of sport en Harley-Davidson wel te combineren vallen. In de VS wordt er wel geracet met dikke Harleys (deze motoren zijn bekende verschijningen in dirt-trackwedstrijden). Maar die wedstrijdmachines hebben weinig van doen met de m...

De typeaanduiding is een mondvol: FXDXT Dyna Super Glide T-Sport. Gelukkig wordt de nieuwe Harley-Davidson meestal gewoon aangeduid met T-Sport. Wat vanzelfsprekend meteen de vraag oproept of sport en Harley-Davidson wel te combineren vallen. In de VS wordt er wel geracet met dikke Harleys (deze motoren zijn bekende verschijningen in dirt-trackwedstrijden). Maar die wedstrijdmachines hebben weinig van doen met de motoren die Harley-Davidson verkoopt. Wie bij deze T-Sport een sportieve versie van een Harley-Davidson verwacht, komt in ieder geval bedrogen uit. Bij een Harley gaat het nog altijd om cruising down mainstreet. Toeren is dus de boodschap, niet racen. Voor de echte snelheidsliefhebbers heeft Harley-Davidson trouwens het merk Buell in het aanbod. De T-Sport ziet er in de donkergroene uitvoering en met het matzwarte motorblok heel strak en sober uit. Het imposante 1449 cc tellende blok eist alle aandacht op. Maar ook het stroomlijnkuipje rond de koplamp doet zijn best. Het geeft de motor een sportief uiterlijk.Het zadel staat op 75,5 centimeter. Dat is fors meer dan bij de FXDL Dyna Low Rider bijvoorbeeld, waar de zithoogte 64 centimeter bedraagt. Van het hele gamma zit de T-Sport het hoogst. U zit zodoende meer rechtop, wat extra comfort biedt tijdens lange ritten. Trouwens, tijdens die trips komen ook de twee nylon zijtassen (standaard) goed van pas. Maar hoe rijdt zo'n Harley nu eigenlijk? Harley-Davidson deed veel moeite om de trillingen uit de motorblokken te krijgen (onder meer met balansgewichten) en zo een breder publiek aan te spreken. Maar trillingsvrij kan men de T-Sport nog altijd niet noemen. Bij stationair draaien trilt de hele motor vrolijk mee, maar tijdens het rijden verdwijnen de extreme vibraties snel. U voelt zich op deze motor anders, een beetje de koning van de weg. Hard rijden is er niet echt bij. Bij 140 kilometer per uur laat de wegligging wat te wensen over. Deze motor rijdt het lekkerst bij 3500 toeren per minuut in de hoogste versnelling. Dat komt neer op een kruissnelheid van 120 à 130 kilometer per uur. De koppeling is zwaar te bedienen en bij lage snelheden (bijvoorbeeld in fileverkeer) of op kleine binnenwegen voelt u de 310 kilogram. Neen, dit is geen motor met een soepel bochtengedrag. De snelheid waarmee wij de bochten namen, lag beduidend lager dan met een 'gemiddelde' motor.Kortom: u moet gewoonweg minder sportief gaan rijden. Ondanks de typeaanduiding.Ad van Poppel