Hapklare taal

Taaltrainer De Wilde CBT gaat nu voluit in on-linecursusmodules. Een grootschalige afzet is een conditio sine qua non om de hoge productiekosten te recupereren.

Software voor taaltraining: het is een van die branches waarin het succes, zoals de appel van Tantalus, altijd binnen handbereik is. De Wilde Computer Based Training streeft er al sinds 1989 naar. Op 30 juni 2001 had het bedrijf ongeveer 3 miljoen euro verloren, waarvan 1,76 miljoen in het laatste jaar. Een kapitaalverhoging van 6 miljoen vult sindsdien het gat. Aan de actiefzijde staan een taaltrainingssoftware op basis van webtechnologie, de eigen talenschool STE in Eindhoven, vestigingen in België, Nederland, Frankrijk en de VS, en uiteraard een aantal referenties bij bedrijven en scholen.

Het concept zelf staat niet ter discussie. Professor Wilfried Decoo doet al jaren contractresearch voor uitgeverijen. “Taalsoftware kan uiterst behulpzaam zijn als je het beperkt tot wat het nu al kan: drill & practice, luistertraining met meerkeuzevragen, combinatieoefeningen en taalspelletjes,” zegt hij.

“We moeten nu commercieel vooruitgaan,” zegt Dirk Haerinck, die vanuit lefgeldverschaffer Creafund voorzitter van de raad van bestuur van De Wilde is (48 werknemers, 2,6 miljoen euro geconsolideerde omzet in boekjaar 2001). “Vroeger trokken we de kaart van de technologie, nu gaan we ook content aanbieden,” zegt Rudi Geubels, de burgerlijk ingenieur die de nieuwe topman is sinds het vertrek van stichter Christian De Wilde in februari.

Eric Kenis, voormalig business development manager van De Wilde: “Bedrijven en onderwijs zijn niet zozeer geïnteresseerd om content te ontwikkelen voor de leeromgeving van De Wilde. Zij willen een eindproduct: leeroefeningen, lesmateriaal.”

Het nieuwste product, The Language Well, wil die behoefte vervullen. Het is een on-lineleeromgeving, die je via een webbrowser kan gebruiken. Talenscholen betalen 38 euro per paswoord per lesmodule per trimester, voor bedrijven gelden speciale formules. Talen zijn Engels, Frans en Duits.

“Ons doel is binnen twee jaar break-even te draaien,” zegt Rudi Geubels. De Wilde CBT blijft zijn producten ook bij het onderwijs en uitgevers van leerboeken vermarkten. Voor die doelgroepen is nu een verkoopdirecteur voor Europa aangetrokken. Een grootschalige afzet is een conditio sine qua non om de hoge productiekosten te recupereren, meent Eric Kenis.

P.H./B.L. [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content