Toen Hans Cools op 1 maart 2015 co-CEO werd van de accountancy- en consultinggroep Moore Stephens (geconsolideerde omzet: 38 miljoen euro in 2015), kwam hij in een voor hem nieuwe sector terecht. Voordien maakte hij carrière in marketing en sales bij onder andere Unilever, waar hij het tot Food Director Belgium schopte. Cools werd in 2006 verkozen tot Marketeer van het Jaar. Daarna was hij bij de mediagroep Sanoma actief. Eerst was hij er COO, later volgde hij Aimé Van Hecke op als topman.
...

Toen Hans Cools op 1 maart 2015 co-CEO werd van de accountancy- en consultinggroep Moore Stephens (geconsolideerde omzet: 38 miljoen euro in 2015), kwam hij in een voor hem nieuwe sector terecht. Voordien maakte hij carrière in marketing en sales bij onder andere Unilever, waar hij het tot Food Director Belgium schopte. Cools werd in 2006 verkozen tot Marketeer van het Jaar. Daarna was hij bij de mediagroep Sanoma actief. Eerst was hij er COO, later volgde hij Aimé Van Hecke op als topman. "Moore Stephens trok mij aan omdat het bedrijf zich de voorbije jaren heeft omgevormd tot een brede dienstverlener", zegt Cools. "Ik ben sinds een jaar CEO samen met Peter Verschelden, een van de familiale referentieaandeelhouders." De brede dienstverlening houdt in dat Moore Stephens zeven divisies telt: accountancy, tax & legal, audit, corporate finance, strategy & operations, business analytics en CFO services. HANS COOLS. "Ik wou graag in een nieuwe sector aan de slag. Ik zie dat ook als een leertraject. Ik kwam een tijd geleden in contact met Peter Verschelden en het bedrijf kende toen al een sterke groei met verbreding van de diensten. Door de toenemende digitalisering had het bedrijf versterking nodig van iemand die al in een grotere omgeving had gewerkt en ervaring heeft in de digitale transformatie. Ook mijn commerciële achtergrond bleek een pluspunt." COOLS. "Ik zit nu in een dynamische omgeving met veel experts. Er zijn gelijkenissen met vroeger. Het gaat tenslotte over het leiden van een bedrijf zoals ik bij Sanoma heb gedaan. Maar aan de andere kant zijn er verschillen met mijn vorige jobs, zeker met de laatste. Ik ben nu verantwoordelijk in een bedrijf in een groeiscenario. Helaas was ik bij Sanoma eerder bezig met afbouw. De aandeelhouder zit ook dicht bij mij, wat betekent dat de beslissingslijnen zeer kort zijn. Dat maakt het aangenaam werken." COOLS. "Nog voor ik er aan de slag ging, kende Moore Stephens een sterke groei dankzij acquisities. Onder meer het adviesbureau X-STRA, gespecialiseerd in supplychainoptimalisatie; Winx, specialist in corporate finance; en sectorgenoot CFOBelux werden door Moore Stephens overgenomen. We hebben het voorbije jaar die weg verder gevolgd. Element61 werd onlangs overgenomen, een specialist in business analytics. Dat past in het verbreden van de diensten. Daarnaast heb ik bijgedragen tot het meer centraal stellen van de klant in de organisatie. We dachten uiteraard al zeer klantgericht, maar ik wou dat nog versterken. "Ik heb ook meegewerkt aan een nieuwe organisatiestructuur. Moore Stephens is tussen 2008 en nu van 70 naar 400 mensen gegaan. Dat was in de crisisperiode niet vanzelfsprekend." COOLS. "We willen werken rond drie bedrijfswaarden: innoveren, ondernemen en delen. Moore Stephens wil zijn dienstverlening uitbreiden door groei en overnames. De naambekendheid bij het grote publiek kan nog beter. Daar is nog werk aan, geef ik toe." A.M."De aandeelhouder zit dicht bij mij, wat betekent dat de beslissingslijnen zeer kort zijn"