Voor alle duidelijkheid, de Nathan-handtassen hebben niets te maken met het kledingmerk Nathan. "Die verwarring was in het begin heel vervelend," zegt gedelegeerd bestuurder David Depuydt. "Niet alleen voor Nathan, maar ook voor ons. Het is niet leuk om iedere keer vergeleken te worden, terwijl je een eigen identiteit uitbouwt." Om verdere misverstanden uit de weg te...

Voor alle duidelijkheid, de Nathan-handtassen hebben niets te maken met het kledingmerk Nathan. "Die verwarring was in het begin heel vervelend," zegt gedelegeerd bestuurder David Depuydt. "Niet alleen voor Nathan, maar ook voor ons. Het is niet leuk om iedere keer vergeleken te worden, terwijl je een eigen identiteit uitbouwt." Om verdere misverstanden uit de weg te ruimen, kreeg het handtassenmerk een andere schrijfwijze en luidt de volledige naam Nathan-Baume, naar de oprichter van het merk. Lederwaren Gauquie werd opgericht door vader Depuydt en was vooral gespecialiseerd in kleine lederwaren. Doorheen de jaren concentreerde het bedrijf zich meer op de productie van handtassen, onder meer voor Laurent David en Kipling. Toen die twee merken beslisten om de productie naar verre oorden te verhuizen, nam vader Depuydt de Brusselse producent Nathan over, voor wie hij in het verleden al handtassen maakte. Toen de oprichter van Nathan, Maurice Baume, ermee stopte, kwam David Depuydt op het toneel. Enkele jaren geleden volgde hij zijn vader op. Kleinhandelaars in lederwaren zijn de belangrijkste klant van het Ieperse bedrijf, maar de schoenenwinkels nemen steeds meer aan belang toe. Daarom breidt Lederwaren Gauquie zijn activiteiten uit met het ontwerpen van schoenen. Die zijn eerstdaags in de winkels te vinden. Een van de zeventien werknemers van Lederwaren Gauquie is voltijds ontwerper. De productie wijkt stilaan wel uit naar het buitenland. "Het is een tendens die we niet kunnen tegenhouden," zegt David Depuydt. "De voorbije jaren investeerden we veel in de opleiding van werknemers, maar steeds minder mensen zijn bereid om het vak uit te voeren."Lederwaren Gauquie kende de voorbije jaren een forse groei van 10 tot 25 %. "Het klantenbestand blijft stabiel, maar ze geven meer uit," zegt Depuydt. "Dat is trouwens de enige mogelijkheid om nog verder te groeien." Een handtas van Lederwaren Gauquie kost tussen 250 tot 300 euro. Sinds kort exporteert de firma ook handtassen naar Nederland en Duitsland. Melanie De Vrieze"Het klantenbestand blijft stabiel, maar de mensen geven meer uit."