De autowereld evolueert snel. Ook de smaak van het grote publiek is aan grote veranderingen onderhevig. Die kan keren in één generatie van een model. Daar is de C3 Aircross van Citroën, eigenlijk de opvolger van de C3 Picasso, een voorbeeld van. Dat laatste model was best populair, al was die wagen een veeleer kleine monovolume. De smaak van de consument is in vijf jaar ingrijpend veranderd, zeker in Europa. Monovolumes lusten we niet meer, SUV's ...

De autowereld evolueert snel. Ook de smaak van het grote publiek is aan grote veranderingen onderhevig. Die kan keren in één generatie van een model. Daar is de C3 Aircross van Citroën, eigenlijk de opvolger van de C3 Picasso, een voorbeeld van. Dat laatste model was best populair, al was die wagen een veeleer kleine monovolume. De smaak van de consument is in vijf jaar ingrijpend veranderd, zeker in Europa. Monovolumes lusten we niet meer, SUV's en cross-overs - twee termen die vaak door elkaar worden gebruikt - des te meer. Bij Citroën wisten ze het dan ook snel toen ze zich aan de tekentafel zetten voor de opvolger van de C3 Picasso: de C3 Aircross is een cross-over geworden. Of een SUV, zo u wilt. De C3 Aircross is een bijzonder handige, praktische auto. Het gevoel van binnenruimte in wat toch een compacte en dus kleine auto is (4 meter 12), domineert meteen nadat je instapt. Daarvoor zorgt het zeer intelligent geconcipieerde interieur. De opstelling van de stoelen vooraan zorgt ervoor dat je een zeer goed zicht op het verkeer hebt. Achterin is voldoende plaats voor twee volwassenen of drie kinderen. In de koffer kan 410 liter - en zelfs 520 liter, als je kiest voor een hoger niveau van uitvoering en uitrusting, met een achterbank die naar voren kan worden geschoven. In die versie kan de stoel van de passagier vooraan dan ook volledig plat, zodat er een indrukwekkende laadruimte langs de rechterkant ontstaat, zodat je voorwerpen van net geen tweeënhalve meter kunt meenemen. Een prijskraker is de 1.2 turbobenzine van 110 paarden niet. Maar voor 18.705 euro krijg je heel wat auto. Wie voldoende heeft aan een driecilinder zonder turbo, goed voor 82 paarden, rijdt de C3 Aircross zelfs al uit de showroom voor 15.755 euro. Alleen is het rijplezier van die versie heel wat kleiner dan in onze testwagen van 110 pk, die nog altijd een van de beste driecilinders op de markt is. De lichtere versie zouden we dan ook alleen aanraden voor wie de C3 Aircross in huis haalt voor stadsverkeer, dus als tweede gezinsauto. Het rijgevoel is snel samengevat: het is toegespitst op comfort, veeleer dan op dynamisch rijden. De ophanging is zo comfortabel afgesteld dat de C3 Aircross snel gaat doorwiegen in het betere bochtenwerk. JO BOSSUYT