Afgelopen zomer blies de sportmarketinggigant International Management Group ( IMG) zijn Brusselse kantoor nieuw leven in. De nieuwe start was noodzakelijk, IMG organiseerde immers de eerste Belgacom Open, een golftoernooi in Knokke begin oktober en was ook de organisator van de eerste uitgave van het 110.000 dollar WTA-damestennistoernooi in datzelfde Knokke van begin augustus. "De klanten verwachten de gebruikelijke IMG-service," zegt Andy Hancock (31 j.), de kersverse manager van IMG Be...

Afgelopen zomer blies de sportmarketinggigant International Management Group ( IMG) zijn Brusselse kantoor nieuw leven in. De nieuwe start was noodzakelijk, IMG organiseerde immers de eerste Belgacom Open, een golftoernooi in Knokke begin oktober en was ook de organisator van de eerste uitgave van het 110.000 dollar WTA-damestennistoernooi in datzelfde Knokke van begin augustus. "De klanten verwachten de gebruikelijke IMG-service," zegt Andy Hancock (31 j.), de kersverse manager van IMG Benelux. Andy Hancock draagt officieel de Britse nationaliteit, maar hij voelt zich een Europeaan. Hij is geboren uit een Schotse moeder en Engelse vader, heeft grootouders die afkomstig zijn uit Denemarken, bracht zijn kinderjaren voor een groot deel door in Nederland, is getrouwd met een Française, werkte in Londen en Parijs, spreekt vloeiend Nederlands, Frans, Engels en Duits, voelt zich thuis in Brussel en verwacht in maart een eerste kindje op Belgische bodem. Geboren in Coventry, groeide Hancock op in het Nederlandse Arnhem. Op zijn zevende keerde hij terug naar Engeland op kostschool. Zijn Britse opleiding sloot hij af aan de business school van de Londense Kingston University met een specialisatie in marketing en communicatie. Andy Hancock: "De meeste vrienden gingen daarop aan de slag bij een groot bedrijf. Dat zag ik niet zitten. Ik wilde ofwel een eigen zaak beginnen ofwel iets wat ik heel graag deed." Voor Andy Hancock betekent dat alles wat te maken heeft met golf. Net als zijn beide ouders is de IMG-manager dol op golfen. Zelf begon hij te spelen vanaf zijn zevende en haalde ooit handicap twee. "Mijn vrienden denken dat ik nog steeds niets anders doe dan golf spelen," lacht Andy Hancock. Na zijn studies kon hij aan de slag als Europees marketingcoördinator bij Ram Golf, een Amerikaans producent van golfaccessoires. In 1991 waagt Andy Hancock de overstap naar Proserv, op dat moment vooral actief in de tennismarketing. Hancock wordt er aangetrokken als Europees golfdirecteur. Hij organiseert er onder meer een golftoernooireeks voor Canon. Toen Proserv in 1996 naar Londen verhuisde, wilde Hancock niet volgen: "Voor mij zou dat een stap terug betekenen." Hij richtte daarom zijn eigen consultantsbedrijfje op. Canon kon hij als belangrijkste klant inschrijven. Meteen trok hij zo ook de aandacht van IMG, dat in geen tijd het jonge bedrijfje opslorpte. Andy Hancock versterkte in eerste instantie de rangen van het Parijse IMG-kantoor. Maar IMG zag in de golffanaat en talenknobbel al snel de geknipte man om het kantoor in de Benelux uit te bouwen. Naast de organisatie van de twee toernooien in Knokke, verdeelt het Brusselse kantoor ook de tv-rechten van IMG in de Benelux en regelt de lokale zaken van atleten onder contract bij IMG, zoals tennistalenten Justine Hénin en rijzende ster Xavier Malisse. Daarnaast heeft Hancock nog wel enkele ideetjes. Voor nog een tennis- of golftoernooi is de Belgische markt te klein, maar Hancock denkt eerder aan voetbal of wielrennen.