De boodschap van Handicap International is vrij cru. Een foto toont een veertienjarige Cambodjaanse jongen die op een bankje zit. Zijn onderbenen zijn slechts kleine stompjes. "Weet u waarmee u hem een enorm plezier zou doen? Met een paar veters" En dan: "Steun de slachtoffers van de landmijnen, draag de blauwe veters." Natuurlijk is er ook een rekeningnummer waarop geld gestort kan worden. Julie Tilman, verantwoordelijk voor de communicatie bij Handicap International: "De boodschap is inderdaad vrij hard en toch is e...

De boodschap van Handicap International is vrij cru. Een foto toont een veertienjarige Cambodjaanse jongen die op een bankje zit. Zijn onderbenen zijn slechts kleine stompjes. "Weet u waarmee u hem een enorm plezier zou doen? Met een paar veters" En dan: "Steun de slachtoffers van de landmijnen, draag de blauwe veters." Natuurlijk is er ook een rekeningnummer waarop geld gestort kan worden. Julie Tilman, verantwoordelijk voor de communicatie bij Handicap International: "De boodschap is inderdaad vrij hard en toch is er geen bloed te zien. Het beeld geeft geen grote shock, maar toont wel de werkelijkheid." De campagne bestaat uit een poster van 20 m² (500 stuks, met alleen het beeld van blauwe veters), kleinere posters, leaflets, een televisiespot en een website. Op die website staat er geel op rood "Geef nu" en wie daarop klikt, kan on line een bedrag overmaken. Volgens Julie Tilman is dit een primeur: voor het eerst kan er op die manier een bijdrage gegeven worden voor het goede doel. Bekende Vlamingen en Bekende Walen werken ook mee aan de actie (met onder meer Jan Leyers, Ulla Werbrouck, Luk Alloo, Stijn Coninx en Dirk Frimout). De consumenten kunnen de veters ophalen bij Brantano en de Free Record Shops. Die twee ketens hebben de kits gekocht van de fundraiser. De Post is ook een partner in de actie: men stuurde een mailing naar de klanten van de Bank van De Post en biedt de mogelijkheid leaflets en veters in de postkantoren te plaatsen. Maar waar komen die blauwe veters vandaan? "We waren op zoek naar een symbool," vertelt Julie Tilman. "We vroegen voorstellen aan enkele reclamebureaus. De blauwe veters komen van White, een jong bureau uit Brussel." Handicap International heeft een klein budget. Door mensen te overtuigen met blauwe veters te laten rondlopen (zeker op de nationale actiedag op 25 september), wordt de boodschap goedkoop in het straatbeeld gebracht. Handicap International is in 1982 in Frankrijk opgericht en heeft sinds 1986 ook een vestiging in ons land. De organisatie kreeg vooral grotere bekendheid in 1997, toen ze de Nobelprijs voor de Vrede kreeg. Het aantal organisaties dat een beroep doet op het gemoed én de beurs van de mensen is groot. Handicap International staat op de markt van het goede doel in concurrentie met onder meer Artsen zonder Grenzen, het Rode Kruis, NCOS en Greenpeace. Commentarieert Tilman: "Er zijn veel NGO's, er doen zich veel rampen voor en het publiek raakt dat wel eens beu. Maar als er echt een nood is, dan doen de mensen mee. Kijk maar naar Kosovo." Op die markt van het goede doel komt het er ook op aan zich te onderscheiden van de andere. "Het gaat erom de mensen te sensibiliseren. We verkopen niets. Natuurlijk zoeken we dan een krachtige boodschap die een juist beeld van ons geeft," aldus Tilman.