Handboek voor investeringen in de Balkan

Volgende week trekt een twintigtal bedrijven met Export Vlaanderen naar Slovenië en Kroatië. Ehsal schreef drie praktische handleidingen over marktopportuniteiten in de Balkan.

Bierbrouwer Interbrew, maar ook KMO’s als mouterij Boortmalt en het houtbewerkingsbedrijf Van Buggenhout waren midden de jaren negentig enkele zeldzame Belgische pioniers in de Balkan. Geen van de drie beklaagt zich over hun investering, al liep het niet van een leien dakje. Logge en vaak corrupte administraties, grote financiële risico’s, vierkant draaiende banken, wispelturige wetgevingen en aanslepende rechtsonzekerheid zijn de belangrijkste hindernissen. En toch varen de jonge republieken, die ontstaan zijn uit het oude Joegoslavië, steeds meer een westerse koers. “Er zijn handels- en investeringsmogelijkheden voor wie deze markten pragmatisch en met een langetermijnvisie betreedt,” concluderen de studenten van de Brusselse Ehsal-hogeschool in hun ‘Praktische gids importeren en investeren’ voor drie landen van voormalig Joegoslavië: Kroatië, de Federale Republiek Joegoslavië (Servië, Montenegro, Kosovo) en Bosnië-Herzegovina.

Met de publicatie sinds 1994 van gemiddeld 35 studies per jaar over export- en investeringsmogelijkheden in vijf continenten, bouwde Ehsal zich in Vlaamse exportkringen een reputatie van betrouwbaarheid. Op de afdeling Ehsal Export Research van de Brusselse hogeschool voor handelswetenschappen en -ingenieurs zijn per continent telkens tien mensen bezig met onderzoek naar marktopportuniteiten op maat van Vlaamse KMO’s.

“We voelen dat er belangstelling is voor heldere basisinformatie over de Balkan,” zegt Lutgart Spaepen, verantwoordelijk voor Ehsal Export Research. Voor de meeste bedrijven blijft de Balkan een blinde vlek omdat Export Vlaanderen, behalve in Slovenië, in geen van de overige landen een vertegenwoordiger heeft. Ook omdat de Belgische militaire aanwezigheid voor vredesoperaties geen loopbrug naar het bedrijfsleven legde. De Britse, Nederlandse en vooral Franse legereenheden daarentegen vervulden wel zo’n brugfunctie naar hun bedrijven bij de wederopbouw.

Bij ons streeft de niet-gouvernementele organisatie Balkanactie naar een dergelijke samenwerking. Balkanactie gaf Ehsal Export Research de opdracht om handels- en investeringsmogelijkheden in kaart te brengen. “Balkanactie transporteert en distribueert producten, werkt met leveranciers en onderaannemers. Op verschillende vlakken is de afstand tussen een humanitaire organisatie en een commercieel bedrijf dan ook niet zo groot,” lezen we in de inleiding.

Ehsal publiceert drie overzichtelijke brochures met basisinformatie over het macro-economische kader, het handels- en investeringsbeleid met bijbehorende incentives en reglementeringen, sectorale doorlichtingen met businessmogelijkheden en sterkte-zwakteanalyses op basis van ervaringen van Belgische bedrijven. Interessant zijn de vele links naar websites, onder meer naar het Europese Cards-programma voor de heropbouw van de infrastructuur.

E.B. [{ssquf}]

Meer informatie op

http://europa.eu.int/comm/europeaid/cgi/framel12.pl

Reportage Vlaamse KMO’s in Kroatië.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content