Een kanten jurkje van Madonna, een halsketting van Jimi Hendrix, een gitaar van John Entwistle van The Who en een handgeschreven briefje van John Lennon. Die unieke stukken prijken in het Hard Rock Café dat deze maand de deuren heeft geopend op de Grote Markt in Brussel. Ze hangen er niet toevallig: ze passen in de wereldwijde '5m'-strategie van de keten, die draait rond 'menu', 'muziek', 'memorabilia', 'merchandising' en 'monument'.
...

Een kanten jurkje van Madonna, een halsketting van Jimi Hendrix, een gitaar van John Entwistle van The Who en een handgeschreven briefje van John Lennon. Die unieke stukken prijken in het Hard Rock Café dat deze maand de deuren heeft geopend op de Grote Markt in Brussel. Ze hangen er niet toevallig: ze passen in de wereldwijde '5m'-strategie van de keten, die draait rond 'menu', 'muziek', 'memorabilia', 'merchandising' en 'monument'. De naam Hard Rock Café kan verwarring zaaien. Het is geen ruige tent waar metal- en punkfans headbangend tekeer- gaan, maar een gezapig café-restaurant waar u onder tijdloze rockmuziek een stevige maaltijd kunt eten. Het zijn wel maaltijden waarin rockers hun gading vinden: flinke hamburgers, chickenwings en sandwiches. Zeer Amerikaans allemaal. "In een Hard Rock Café kun je lekker en stevig eten onder vertrouwde rockmuziek, terwijl de grootste muzieklegendes in de vorm van unieke verzamelstukken mee aan je tafeltje lijken aan te schuiven", zegt Brian Siemienas, hoofd marketing van de keten. "We vestigen onze restaurants altijd op bijzondere, monumentale locaties die de authenticiteit van de stad weerspiegelen. Hard Rock Café wil de klant het gevoel geven dat hij deel uitmaakt van een bijzondere plek. Daarom zijn we ook in Brussel voor het allerbeste gegaan, met een pand op een hoek van de Grote Markt, op een van de mooiste pleinen van Europa. We willen niet aanwezig zijn in elke straat, maar kiezen per stad één locatie, die een place to be wordt en herkenning creëert: 'Het Hard Rock Café? Dat ligt op de Grote Markt. '" Een gevoel van uniciteit wekken, die lijn trekt Hard Rock Café door in zijn merchandising, met daarin een slimmigheidje: voor elke stad is er een apart T-shirt, met onder het algemene logo - een oranje cirkel met in bruine letters 'Hard Rock Café' - telkens de naam van de stad. De verzamelaars zijn daarmee eventjes zoet en de centen komen aardig binnen. De helft van de benedenverdieping in Brussel wordt dan ook gebruikt als winkelruimte. De merchandising moet meer dan de helft van de inkomsten genereren. Hard Rock Café Brussel ziet het groots, op een tafeltje meer of minder wordt niet gekeken, zegt Brian Siemienas: "Het café wordt ondergebracht in een gerestaureerd zestiende-eeuws pand van 5800 vierkante meter, goed voor 150 zitplaatsen, binnen en op het terras. We maken ruimte vrij voor wekelijkse concerten, er is een latenight-lounge en een Rock Shop." In de inrichting van het Brusselse pand zijn miljoenen dollars gekropen. Er werd ook ruimte gemaakt voor liveoptredens. De historische gevel van het café werd bewaard, enkel logo's op de ruiten maken gewag van de aanwezigheid van het café-restaurant. Waarom werd trouwens gekozen voor Brussel? "We hebben lang gewacht tot er een uniek pand vrijkwam. Het eclectische bohemiengevoel dat de stad uitstraalt, past perfect bij de energie en de vibes van Hard Rock Café", aldus Siemienas. JOHAN DE CROM