Scooters zijn 'in'. Wie de cijfers erop naslaat, ziet dat al een derde van de inschrijvingen een scooter betreft. Vooralsnog zijn de lichte scooters - exemplaren van maximaal 125 cc - in de meerderheid. De lichte scooter is een alternatief voor de auto in het stads- en fileverkeer. Maar er is wel een voorwaarde: de 125 cc scooters mogen niet meer vermogen leveren dan 15 pk. Dat is genoeg voor stadsverkeer, maar net niet genoeg om op de autosnelweg te rijden. De meeste 125 cc scooters zitten bij 100 kilometer per uur op hun top en het gas staat dan wijd open. Niet erg a...

Scooters zijn 'in'. Wie de cijfers erop naslaat, ziet dat al een derde van de inschrijvingen een scooter betreft. Vooralsnog zijn de lichte scooters - exemplaren van maximaal 125 cc - in de meerderheid. De lichte scooter is een alternatief voor de auto in het stads- en fileverkeer. Maar er is wel een voorwaarde: de 125 cc scooters mogen niet meer vermogen leveren dan 15 pk. Dat is genoeg voor stadsverkeer, maar net niet genoeg om op de autosnelweg te rijden. De meeste 125 cc scooters zitten bij 100 kilometer per uur op hun top en het gas staat dan wijd open. Niet erg als je een paar kilometer snelweg moet meepikken, wel als het om 20 à 30 kilometer gaat. Het alternatief is alsnog het rijbewijs A halen en een zwaardere scooter aanschaffen. Het aanbod aan 125 cc-plus-modellen neemt ook toe. Het Taiwanese SYM kwam dit jaar met een 400 cc-uitvoering, de zwaarste SYM-scooter tot nu toe. Daarmee kan je gemakkelijk mee met de rest van het verkeer. De 400 cc eencilinder levert 34 pk, genoeg om bij de verkeerslichten als eerste weg te zijn en op de snelweg snel een kruissnelheid van 120 kilomeer per uur te bereiken. De zitpositie is goed. Het zadel is breed en de carrosserie zet je benen uit de wind. Het plaatwerk (been- en windscherm) maakt de SYM wel zijwindgevoelig. Onder het zadel is er een ruime bagageruimte en in de beenschermen zitten ook nog twee kleine kastjes. De achterkant van de SYM is fors met groot achterlicht/remlicht en grote richtingaanwijzers. De SYM rijdt prettig op de vlakke weg, maar op slechtere wegen en op kasseien is de achtervering onaangenaam hard. De SYM is modern vorm-gegeven. Wie een klassieker ogende scooter wil, komt al vlug terecht bij Vespa. In het verkeer is Vespa in de meerderheid, al is SYM een goede tweede. Vespa heeft als zwaarste scooter een 278 cc-exemplaar. De Vespa GTS300 heeft een vermogen van 22 pk, voldoende om in de stad het andere verkeer voor te blijven. De Vespa is wat korter dan de SYM en je zit er wat rechter op. Ook de Vespa heeft bij hogere snelheden last van zijwind. De basisuitvoering is geleverd zonder windscherm en op de autoweg zit je bij snelheden boven 100 kilometer per uur vol in de wind. De vering is op slecht wegdek net als dat van de SYM aan de harde kant. De GTS is vooral een 'urban vehicle' z. Maar op de bochtige buitenweg voelt de Vespa 300 zich ook in zijn element. Motor: 399,3 cc eencilinder, automatische transmissie, riemaandrijving Vermogen: 34 pk Zithoogte: 750 mm Gewicht (rijklaar): 210 kilo Tankinhoud: 15 liter Prijs: 4.999 euroMotor: 278 cc eencilinder, automatische versnellingsbak (CVT) riemaandrijving Vermogen: 22 pk Zithoogte: 790 mm Gewicht (rijklaar): 148 kilo Tankinhoud: 19,2 liter Prijs: 5.209,00 euroscooter met pit veel bagageruimte gemakkelijk te besturen oerscooterimagoharde achtervering zijwindgevoelig harde achtervering zijwindgevoelig AD VAN POPPEL