De Explorer van Ford is een icoon in het land van Donald Trump. Het is dan ook een typisch Amerikaanse auto: een imposante SUV met zeven zitplaatsen en veel bergruimte. Klap je de tweede en de derde stoelenrij neer, dan ontstaat zelfs een bagageruimte waar net geen 2300 liter in past. De Explorer is een mastodont op wielen: 5 meter lang en net geen 2,5 ton zwaar. Onder de kap zit een knoert van een benzinemotor, een V6 van 3 liter. U vraagt het zich ongetwijfeld af:...

De Explorer van Ford is een icoon in het land van Donald Trump. Het is dan ook een typisch Amerikaanse auto: een imposante SUV met zeven zitplaatsen en veel bergruimte. Klap je de tweede en de derde stoelenrij neer, dan ontstaat zelfs een bagageruimte waar net geen 2300 liter in past. De Explorer is een mastodont op wielen: 5 meter lang en net geen 2,5 ton zwaar. Onder de kap zit een knoert van een benzinemotor, een V6 van 3 liter. U vraagt het zich ongetwijfeld af: wat komt dat tuig op de Europese en de Belgische markt doen, in deze tijden van CO2-afschuw? Dat soort auto's, met zo'n prijskaartje, vind je normaal vooral bij de premiummerken zoals Land Rover en de Duitse drie. Ford zal het nooit officieel toegeven, maar dat heeft alles te maken met de invoering van de Europese 95 gramregel, die elk merk verplicht met alle auto's die het dit jaar verkoopt niet boven een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 gram te gaan. In Europa wordt alleen de PHEV-versie van de Explorer geïmporteerd: de plug-inhybride die zich thuis laat opladen om een poos zuiver elektrisch te rijden en pas later de benzinemotor aan te spreken. Die configuratie resulteert in een officieel normverbruik van 2,9 liter en een bijbehorende uitstoot van 66 gram CO2, beide waarden gemeten volgens de oude NEDC-cyclus. Op die manier is elk verkocht exemplaar van de Explorer sinds 1 januari 2020 heel gunstig voor de berekening van de gemiddelde uitstoot bij Ford. Meer zelfs: vooruitblikkend naar de komende jaren en de manier waarop de gemiddelde maximale uitstoot bijvoorbeeld vanaf 2025 zal worden berekend, is deze Explorer ook gefundenes Fressen. De technische uitleg besparen we u: om de hele Europese emissieregeling voor 2020 en later toe te lichten, alle uitzonderingen en omrekenformules inbegrepen, hebben we minstens vijf pagina's nodig. Is de Ford Explorer interessant voor het CO2-gemiddelde van de constructeur, dan is hij dat minder voor uw belastingaangifte: omdat de uitstoot boven de 50 gram CO2 per kilometer ligt, wordt de Explorer door de fiscus gecatalogeerd als een valse hybride.