Toen we maanden geleden de eerste foto's van de Ioniq 5 zagen, stuurden we meteen een sms'je naar de pr-verantwoordelijke van het merk. "Zeer veel geld voor een kleine auto." Het antwoord kwam snel: "Maar hij is groter dan de ID. 4 van Volkswagen!"
...

Toen we maanden geleden de eerste foto's van de Ioniq 5 zagen, stuurden we meteen een sms'je naar de pr-verantwoordelijke van het merk. "Zeer veel geld voor een kleine auto." Het antwoord kwam snel: "Maar hij is groter dan de ID. 4 van Volkswagen!" Het nieuwe elektrische model van de Koreaanse autobouwer is inderdaad veel groter dan je op de foto zou denken, zelfs dan wat je denkt als je ernaast staat. Misschien heeft het wel te maken met die zeer strakke, zuivere lijnen die je in de contouren ziet. De Ioniq 5 is 4,63 meter lang. Als je achter het stuur gaat zitten, dan krijgt je meteen die indruk van veel binnenruimte. De passagiers achterin hebben royaal veel beenruimte. Zoveel dat je de rugleuning zelfs wat schuiner kan zetten, als je langere afstanden maakt en comfortabeler wil zitten. Ook de koffer is heel ruim, met een inhoud van 527 liter. Alleen zorgt een combinatie van een hoge laadvloer en een aflopende daklijn ervoor dat die koffer eerder onhandig is ingericht, omdat er achteraan weinig ruimte is in de hoogte, en het krap kan worden als je een paar grote koffers kwijt wil. Van de Ioniq 5 zijn er drie versies: een batterij van 58 kWh (170 pk) of 73 kWh (218 pk), en van die laatste een versie met tweewielaandrijving en eentje met 4x4 (305 pk). Wij gingen de weg op met middelste versie. Onderweg ontpopt de Ioniq 5 zich al snel tot een van de aangenamere elektrische auto's waar we al meer reden. Het hoge gewicht, inherent aan een zogenaamde EV of electric vehicle, wordt zeer goed opgevangen door de ophanging. Natuurlijk moet je er niet mee gaan scheuren. Dat is niet de bedoeling met een elektrische auto. Maar zelfs op kleine, wentelende weggetjes blijft deze Koreaan in alle omstandigheden heel wendbaar en prettig sturend. In die omstandigheden bewijst de Ioniq 5 dat elektrische auto's ideaal zijn voor verkeer om en bij de deur, en niet meteen voor lange ritten op de autoweg. Op een traag parcours, met alleen maar dorpjes en stadsverkeer, konden we een gemiddeld verbruik opmeten van amper 11,8 kWh. Dat is zeer zuinig. Alleen blijft een auto als de Ioniq 5 behoorlijk duur voor een stel wielen dat je alleen om en bij de deur gebruikt: het klassieke pijnpunt van elektrische auto's. Hyundai maakt er dan ook geen geheim van het met deze elektrische nieuwkomer vooral op de fleetwereld en vrije beroepen mikt.