Een vouwmeter met daarop de boodschap ' Size doesn't matter, the right measures do!' stuurde Frank Agterberg met eindjaar als relatiegeschenk naar zijn klanten. De leuze vat zijn manier van werken samen: een freelancer kan zich zo organiseren dat hij toch grote projecten van multinationals kan aannemen.
...

Een vouwmeter met daarop de boodschap ' Size doesn't matter, the right measures do!' stuurde Frank Agterberg met eindjaar als relatiegeschenk naar zijn klanten. De leuze vat zijn manier van werken samen: een freelancer kan zich zo organiseren dat hij toch grote projecten van multinationals kan aannemen. Agterberg werkte begin deze eeuw als marketingmanager voor Levi Strauss Benelux, maar wilde niet langer afhankelijk zijn van de willekeur in een groot bedrijf. Als zelfstandige kom je echter niet in aanmerking voor de grote projecten van multinationals. Daar wilde Agterberg een mouw aan passen. "Met mijn netwerk kan ik alle soorten opdrachten uitvoeren en heb ik tegelijk een aantal voordelen tegenover een traditioneel marketingbureau. Zo'n agentschap moet de huur betalen voor een kantoor in de stad en projecten binnenhalen om het personeel aan het werk te houden. De vaste kosten zijn hoog. Die kosten heb ik niet, waardoor ik dezelfde kwaliteit kan aanbieden tegen lagere tarieven en de focus op het creatieve proces kan houden", zegt Agterberg. De eenmanszaak Frank Agterberg/bca (Buro of Creative Affairs), opgericht in 2004, voert alle mogelijke marketingopdrachten uit voor kleine bedrijven, maar evengoed voor grote (mode)merken. Een 360-gradencampagne, een nieuw winkelinterieur, een lanceringsevenement, winkeldisplays of een nieuwe website: zijn netwerk biedt het allemaal aan. "Wanneer ik een opdracht binnenkrijg, kijk ik in mijn netwerk van tachtig tot honderd freelancers en kleine kmo's wie de expertise en tijd heeft voor het project", zegt de Nederlander vanuit zijn thuiskantoor in Hoeilaart. "Er zijn veertig tot vijftig mensen op wie ik regelmatig een beroep doe. In het netwerk zitten grafici, projectmanagers, webdevelopers, maar evengoed architecten en schrijnwerkers. Via Skype en Prezi overleggen we en formuleren we een idee. Krijgen we een aanvraag uit Amsterdam, dan kan er de volgende dag al een voorstel liggen doordat freelancers geen vaste uren hebben." Het ad-hocteam gaat vervolgens aan de slag en gebruikt de moderne technologie om samen te werken. Agterberg deelt de informatie online, en via tools als Dropbox kunnen de teamleden er samen aan werken. Hoe maakt hij van zo'n los netwerk een werkbare structuur? Geen contracten. "Veel marketingagentschappen halen klanten binnen voor een periode van twee tot drie jaar. Zulke contracten wil ik niet, omdat ze overheadkosten en verplichtingen meebrengen. Als ik mijn werk goed doe, heb ik geen contracten nodig want de klant keert vanzelf terug." Niet overdreven communiceren. "Je hoeft niet voortdurend over alles te overleggen. Elke schakel die niets toevoegt aan het werkproces, haal ik eruit." Agterberg breekt een lans voor telefoneren: "Het is sneller, je voorkomt veel miscommunicatie en onnodig lange mails." Eigen naam als kwaliteitslabel. "Ik neem geen projecten aan waar ik zelf niet bij ben betrokken en ik ben zelf altijd de contactpersoon met de klant. Zo kan ik de kwaliteit garanderen. Mijn bedrijf factureert aan de opdrachtgever. De verschillende freelancers factureren daarna aan mij en ik krijg een kleine marge." Centrale coördinatie. "Het creatieve en projectmanagement is centraal georganiseerd. Dat is de sleutel van het succes, omdat zulke opdrachten niet uitvoerbaar zijn voor freelancers zonder samenhang." De vennootschap van Agterberg realiseerde de afgelopen jaren naar eigen zeggen een groei van ruim 20 procent per jaar en krijgt vooral opdrachten voor retailmarketing en in mindere mate events. De freelancers uit het netwerk wonen vooral in België en Nederland, maar er zitten ook Duitsers, Fransen en Spanjaarden bij. Ondanks de crisis is het heel druk op dit moment, vertelt Agterberg. "Grote bedrijven besparen, waardoor de marketingbudgetten kleiner zijn en langlopende contracten worden afgebroken. Ze doen dan sneller een beroep op freelancers voor grote projecten of deelopdrachten ervan." BENNY DEBRUYNE