1 EOC BELGIUM

EOC bloeide open dankzij een Amerikaans patent op een vloeibare kleefstof die aan de onderkant van een tapijt wordt aangebracht om de vezels samen te houden. Het was dan ook geen toeval dat de familiale onderneming in 1974 een vestiging opende in Oudenaarde, in de schaduw van de tapijtindustrie. Al is die industrie nog steeds de grootste afzetmarkt, vandaag zijn er wel verschuivingen merkbaar. Chief sales & marketing officer Gerard Marsman: "Door de opkomst van andere vloerbedekking neemt de groei in de vasttapijtmarkt af, terwijl de kunstgrasmarkt blijft groeien." EOC speelde daarop in, maar hield het niet bij dat ene segment. Het bedrijf zocht andere toepassingen en afzetmarkten. Zo startte EOC Belgium met de productie van ...

EOC bloeide open dankzij een Amerikaans patent op een vloeibare kleefstof die aan de onderkant van een tapijt wordt aangebracht om de vezels samen te houden. Het was dan ook geen toeval dat de familiale onderneming in 1974 een vestiging opende in Oudenaarde, in de schaduw van de tapijtindustrie. Al is die industrie nog steeds de grootste afzetmarkt, vandaag zijn er wel verschuivingen merkbaar. Chief sales & marketing officer Gerard Marsman: "Door de opkomst van andere vloerbedekking neemt de groei in de vasttapijtmarkt af, terwijl de kunstgrasmarkt blijft groeien." EOC speelde daarop in, maar hield het niet bij dat ene segment. Het bedrijf zocht andere toepassingen en afzetmarkten. Zo startte EOC Belgium met de productie van latex, het hoofdbestanddeel van de vloeibare kleefstof. Het latex ging naar de tapijtindustrie, die steeds vaker zelf dergelijke kleefstoffen ontwikkelt. Sinds 1998 stort EOC Belgium zich ook op de productie van kleefstoffen en bindmiddelen. Oorspronkelijk gebeurde dat in vier onafhankelijke nv's, die fuseerden naar één structuur - meteen de hoofdreden van de snelle groei de jongste jaren. Expeditiebedrijf Transuniverse Cargo (TUC) wil niet snel groeien. Nochtans sprong de gazelle van een tiende plaats in de categorie kleine bedrijven naar de achtste plaats in de lijst van de grote bedrijven. Een gevolg van de fusie van Universe Cargo met Intercargo. "Intercargo maakte al deel uit van onze groep, maar was nog deels in handen van andere aandeelhouders," zegt Frank Adins, een van de twee zaakvoerders van TUC. De twee bedrijven bedienen nu samen vooral Engeland, Oost-Europa en de Middellandse Zeegordel. Na de samensmelting wil TUC zo'n 12 % per jaar groeien, net als vroeger. Die groei krijgt wind in de zeilen van de eigen kantoren in de leveringslanden, waardoor TUC niet hoeft samen te werken met lokale agenten. "Nu doen onze mensen moeite om ons transport niet leeg te laten terugkeren," aldus Adins.Na de Europese expansie van Andres in 1993 kromp de rentabiliteit. Vandaag is het modehuis boven de kledingmerken Xandres en Hampton Bays opnieuw een van de snelst groeiende bedrijven. "Hoe we dat klaarspeelden? Door hard te werken," lacht gedelegeerd bestuurder Isabelle Santens. "En we vroegen ons af wat er moest veranderen om opnieuw te groeien." In 2000 kwam er een hoognodige kapitaalsverhoging, maar de oplossing op lange termijn bleek het starten van drie nieuwe projecten. De corporate kledinglijn met uniformkledij voor dames kwam van de grond toen Andres een opdracht kreeg van SN Brussels Airlines. In 2003 liepen de collecties van Xandres X-line (grote maten) en Xandres Golf van stapel. Ondertussen openden ook enkele eigen winkels de deuren. "Aanvankelijk waren we al blij met minder dan 10 % groei," zegt Santens. "In 2004 en 2005 deden we nog beter. In een sector waar je maar zo goed blijft als je laatste collectie, betekent dit dat de ontwerpers het bij het rechte eind hadden."Zestien jaar geleden hielden de broers Ignace en Arnold Foncke Gimall Plants boven de doopvont. Vandaag heeft het exportbedrijf van groene en bloeiende planten voor de groothandel al een afdeling in Nederland. Twee dochters en tal van andere familieleden stapten in het bedrijf, dat vooral in Frankrijk en Engeland levert. Nieuwe ideeën en een gezonde portie ambitie brachten de groei de jongste jaren in een hogere versnelling. Vreemd genoeg speelt de strategie van sommige concurrenten in het voordeel van Gimall Plants. Vele bedrijven denken hun markt te verruimen door ook aan de kleinhandel te leveren. "Dat pikken de groothandels die ook klant zijn niet," weet Foncke. "Daarom verkopen wij alleen aan groothandelaars."