1 AGFA EUROPE

Agfa is een van de belangrijkste Belgische werkgevers. Wereldwijd werken er 14.711 mensen voor het beeldvormingsbedrijf. Daarvan zitten er 175 werknemers in het Europese verkoopkantoor Agfa Europe in Mechelen, dat in de lijst van grote bedrijven helemaal bovenaan het lijstje Gazellen staat.
...

Agfa is een van de belangrijkste Belgische werkgevers. Wereldwijd werken er 14.711 mensen voor het beeldvormingsbedrijf. Daarvan zitten er 175 werknemers in het Europese verkoopkantoor Agfa Europe in Mechelen, dat in de lijst van grote bedrijven helemaal bovenaan het lijstje Gazellen staat. De cijfers van deze dochter spreken boekdelen. Tussen 2000 en 2004 groeide de omzet spectaculair met 9831 %. De nettowinst zakte in diezelfde periode wel met 2013 %. Een kanttekening bij dit resultaat is op zijn plaats. De omzetstijging bij Agfa Europe kwam er na een wijziging in het distributiemodel, en dat had ook boekhoudkundige gevolgen. De jongste jaren wijzigde bovendien het activiteitenportfolio van Agfa aanzienlijk. Via verschillende overnames bouwde de groep de medische divisie uit. Tegelijk nam de groep ook afscheid van twee belangrijke bedrijfstakken. General Electric kocht eind 2003 de divisie Non-Destructive Testing en Agfa stootte Consumer Imaging - de traditionele filmrolletjes - af.Voor de tweede maal wint Bru Textiles uit Kontich de titel van Trends Gazellen Ambassadeur. Vandaag staan de gebroeders Neiman op de twaalfde plaats bij de grote ondernemingen. Gary Neiman, een globetrotter van Zuid-Afrikaanse origine, kwam zeventien jaar geleden in ons land terecht om zijn geluk in de kledingindustrie te beproeven. Hij startte zijn carrière in 1989 bij Duyver Waasland in Sint-Niklaas. Een jaar later vestigde hij zich als zelfstandige verkoper. Toen zijn broer Jason in 1995 afstudeerde in de richting Textieltechnologie & Management, besloten ze samen Bru Textiles op te richten. Met succes. In 2005 realiseerde de onderneming een recordomzet van 57,3 miljoen euro, of 21 % meer dan het jaar voordien. Zwager Sean Smilkstein, eveneens bestuurder in het familiebedrijf: "Door de massale overcapaciteit in de sector kunnen wij goedkoper aankopen dan zelf produceren. Daarom werken wij niet onder eigen merknaam, maar leveren we alles wat het cliënteel vraagt. Slechts 2 % van de omzet zit in België. De rest is export. Maar de groei zit in de nieuwe landen van Oost-Europa, India en China."Sinds 1997 importeert Vic Van Rompuy - bekend als Varo, dat bekt beter in het buitenland - rechtstreeks uit het Verre Oosten. Deze strategie legt de handelaar in (tuin)gereedschappen uit Lier geen windeieren. Vandaag realiseert de groep met 98 medewerkers een geconsolideerde omzet van 60 miljoen euro. Na Spanje en Engeland mikt Varo nu op expansie in Oost-Europa en Oceanië. Gedelegeerd bestuurder Jeroen Nys, kleinzoon van de stichter: "Van in het begin koos ik voor de ontwikkeling van eigen merken. Maar de binnenlandse markt is te klein voor ons om door te groeien. Daarom ben ik over de grenzen heen gaan kijken."Toen China zich als het land van belofte aankondigde, ging Nys op prospectie. "De kwaliteit verbetert zienderogen, vooral van het elektrische materiaal. Wel diversifiëren we nu ook naar tuinmeubelen, paviljoenen en parasols." Varo legt nu de laatste hand aan een nieuw logistiek centrum van 21.000 vierkante meter, goed voor een investering van 13 miljoen euro.