Soudal betaalt 20 miljoen euro voor TKK Srpenica, de grootste onafhankelijke producent van voegkitten, PU-isolatieschuim en betonadditieven van Zuidoost-Europa. Door de acquisitie -- de grootste in zijn geschiedenis -- palmt Soudal ongeveer de helft in van de markt in Slovenië en Bosnië-Herzegovina, plus 20 à 30 procent van de markt in Servië en Kroatië. "TKK is het kleine Soudal van de Balkan", zegt Vic Swerts, de stichter en eigenaar van het familiebedrijf dat vooral bekend is van zijn siliconenkokers voor doe-het-zelvers en vaklui.
...

Soudal betaalt 20 miljoen euro voor TKK Srpenica, de grootste onafhankelijke producent van voegkitten, PU-isolatieschuim en betonadditieven van Zuidoost-Europa. Door de acquisitie -- de grootste in zijn geschiedenis -- palmt Soudal ongeveer de helft in van de markt in Slovenië en Bosnië-Herzegovina, plus 20 à 30 procent van de markt in Servië en Kroatië. "TKK is het kleine Soudal van de Balkan", zegt Vic Swerts, de stichter en eigenaar van het familiebedrijf dat vooral bekend is van zijn siliconenkokers voor doe-het-zelvers en vaklui. Soudal verwierf TKK via een openbare veiling. De meerderheid van de aandelen was in handen van een kerkgemeenschap die ze in onderpand had gegeven bij de banken. Nadat de kerk failliet was gegaan, veilden de banken die aandelen. De enige andere aandeelhouder, een lokaal bouwmaterialenbedrijf, stapte mee uit. Soudal werkte zowat een half jaar aan de overname, en overtroefde daarbij een kleinere rivaal uit Estland, Krimelte. "Wij haalden het allicht omdat wij de beste garanties boden voor de werknemers", zegt Swerts. "Wij garandeerden minstens vijf jaar werk voor iedereen. En dat is belangrijk in die regio, waar er nauwelijks andere werkgelegenheid is. Al te vaak worden in Oost-Europa bedrijven gekocht voor hun klantenportefeuille, en pakken de overnemers dan snel hun biezen. Maar zo zitten wij niet in elkaar", zegt Swerts terwijl hij trots een reportage over de acquisitie toont die is uitgezonden in het Sloveense televisienieuws. "Je ziet het, de natuur is er prachtig", zegt Swerts. "Maar logistiek is het een draak", klinkt het nuchter. "Je moet altijd minstens 100 kilometer rijden op tweederangswegen vooraleer je ergens bent. Maar goed, we blijven er en zullen er uitbreiden." Integratieproblemen zal Soudal niet kennen met TKK. "Het is heel simpel: we integreren TKK niet", zegt Dirk Coorevits, de CEO van Soudal. "We laten het afzonderlijk groeien en bloeien, en zijn eigen merk verkopen en eigen productie verder ontwikkelen." Alleen in Rusland komen Soudal en TKK wellicht wat in elkaars vaarwater, merkt Swerts op. Maar beide merken zullen er naast elkaar worden gebruikt. Externe groei is, ondanks de geslaagde overname, nochtans niet de hoofdbekommernis bij Soudal. "TKK is een speciaal geval dat ertussen komt fietsen", zegt Coorevits. "De normale gang van zaken bij Soudal is organische groei, waarbij we nieuwe filialen in het buitenland creëren, met nieuwe producten en in nieuwe marktsegmenten, wat samen een soort vliegwiel moet vormen voor groei. En we hebben al veel zaadjes gepland in het buitenland. Zo hebben we recentelijk veel geld gestoken in India, China en Brazilië, en kunnen we hopelijk dit jaar nog enkele filialen openen in andere Aziatische landen." Dat belet niet dat Swerts en Coorevits overnamekansen graag grijpen. Zo had Soudal eerst een ander, nog groter doelwit op het oog. "Dat was een Engels bedrijf met een omzet van zowat 100 miljoen euro", zegt Swerts. "Maar een andere speler met veel diepere zakken bood negen keer de bedrijfskasstroom, substantieel meer dan wat wij boden. Maar we zijn tevreden met TKK en hopelijk kunnen we dat in goede banen leiden", klinkt het. "En niks belet ons om over zes maanden of een jaar nog iets te doen. We zijn niet aan het einde van ons Latijn." Toch is ook Soudal niet immuun voor groeipijnen. "Zo'n overname brengt een hoop werk mee", zegt Swerts. "Ik zeg niet dat we geen volk hebben, maar we zijn wel onderbemand. Niet in vertegenwoordigers of zo, maar mannen met internationale managementskills die onze filosofie en cultuur hebben." TKK in Srpenica vormt intussen al de twaalfde productieafdeling voor het Turnhoutse familiebedrijf, dat met de ruim 200 TKK-werknemers erbij eind dit jaar ongeveer 1800 personeelsleden zal tellen. Ook TKK zelf groeide de jongste jaren sterk, en zal dit jaar allicht een omzet van 50 miljoen euro realiseren. Daardoor komt Soudal in 2013 boven het half miljard euro uit. In 2012 bedroeg die nog 436 miljoen euro, maar dit jaar moet daar nog 7 procent bovenop komen. "Een beetje minder dan de 10 procent die we gewend zijn", geeft Coorevits toe. "De eerste drie maanden van dit jaar waren dan ook niet goed. We zijn heel sterk gerelateerd aan de bouw, en we hebben een enorm strenge winter gehad. Zo lag er in Polen sneeuw tot in april. Maar we zijn aan het inlopen en zitten bijna op budget." Bovendien wordt ook Soudal geplaagd door de sterke euro. "Alleen al vorige maand hadden de wisselkoersen een negatief effect van 2,5 miljoen euro", zegt Swerts. "Door de sterke stijging van de euro tegen bijvoorbeeld de Turkse lira, de Zuid-Afrikaanse rand, de roebel en de zloty, verliezen we een hoop geld." De brutomarge, die de voorbije jaren was gezakt van 9,2 tot minder dan 8, staat nog altijd onder druk. "We hebben een deel van de prijsstijgingen voor grondstoffen in 2012 internationaal kunnen doorrekenen, maar de klanten vragen ook kortingen zodat de marge een beetje verder afloopt", legt Coorevits uit. Dat her en der wordt gesuggereerd dat Soudal wel immuun lijkt voor de crisis, vindt Swerts dan ook flauwekul. "Natuurlijk voelen we de crisis, maar gelukkig zijn we geografisch sterk gespreid. In Spanje is het crisis in de bouw, net als in Portugal, Frankrijk, Italië en Nederland. Maar in Turkije gaat het zeer goed, en ook in Rusland, Brazilië en in China. Zo kunnen we ons min of meer handhaven." Intussen wordt Soudal, onderneming van het jaar 2011, dankzij TKK nog uitdrukkelijker wereldmarktleider voor PU-isolatieschuimbussen. Samen verkopen ze jaarlijks zo'n 80 miljoen bussen, de helft meer dan de eerste achtervolger. "Ook voor voegsiliconen zijn wij al het nummer een. Maar of we nu een of twee zijn, is niet zo belangrijk. Onze prioriteit is de uitvoering van ons groeiplan. Dat betekent in 2020 een miljard euro omzet realiseren en zo veel mogelijk wereldwijd aanwezig zijn", besluit Coorevits. BERT LAUWERS"Het is heel simpel: we integreren TKK niet"