Aanwervingen als motor van groei en als garantie voor kwaliteit. En dat in de bouwsector. Het Herentse Allivan bewijst dat het kan.
...

Aanwervingen als motor van groei en als garantie voor kwaliteit. En dat in de bouwsector. Het Herentse Allivan bewijst dat het kan.Bestuurder Patrick Van Mechelen windt er geen doekjes om : "1997 wordt voor ons een prachtig jaar. We verwachten een groei van 30 % als we op ons huidige elan doorgaan." De producent van aluminium ramen, deuren en veranda's realiseerde afgelopen maand (tegenover dezelfde maand vorig jaar) een groei van 15 %. "Die was mogelijk dankzij de aanwerving van vier nieuwe mensen. Met dertig personeelsleden halen we nu een omzet van 103 miljoen frank," verduidelijkt Patrick Van Mechelen, zoon van gedelegeerd bestuurder Camille Van Mechelen. Het familiale bedrijf kocht bovendien een terrein achter de huidige gebouwen om de groei niet gesmoord te zien door plaatsgebrek. Een bedrijf dat boomt in een sector waar het faillissementen regent : hoe luidt de toverformule ? Patrick Van Mechelen : "Onze strategie is opgebouwd rond kwaliteit en dienstverlening. Gemotiveerde mensen vormen daarbij een betere garantie dan een geautomatiseerd productieproces. Zo worden alle profielen met de hand gecontroleerd. We zijn er fier op dat dit niet door robots gebeurt. Dus om te groeien, moeten we aanwerven." Het profiel van de klanten waar Allivan op mikt, zijn particulieren binnen een straal van dertig kilometer. De reden ligt voor de hand : "Zij vragen wat wij kunnen bieden kwaliteitsproducten op maat ondersteund door een snelle service. Bovendien zijn particulieren snelle en goede betalers."Het plaatsen van moeilijk ontworpen veranda's is een segment waar nog winstmarges te rapen vallen, in tegenstelling tot de eenvoudige, rechthoekige verandastructuren. "Sommige producenten verkopen hun veranda's op de parkings van warenhuizen," schudt Patrick Van Mechelen meewarig het hoofd. "Aan dat soort prijsdumping doen wij niet mee. Dat is gewoon niet leefbaar." De plaatsing van het aluminium-buitenschrijnwerk wordt verzorgd door Alkan, een bedrijf van Camille Van Mechelen binnen de Allivan-groep en goed voor een tewerkstelling van tien personen. Een groot stuk van de meerkost om kwaliteit en service te leveren, wordt teruggewonnen omdat er voor het opbouwen van de merknaam geen dure reclamecampagnes nodig zijn. Mond-aan-mond-reclame doet het werk. Patrick Van Mechelen beklemtoont de reputatie die Allivan in de Leuvense regio geniet : "Mochten we een bakker geweest zijn, dan kwam iedereen elke dag terug."CAMILLE VAN MECHELEN (ALLIVAN) Gemotiveerde personeelsleden zorgen voor groei, zelfs in een sector waar het faillissementen regent.