Duvel Moortgat uit Puurs investeerde in 2014 voor 48 miljoen euro in uitbreidingen in eigen land. Daarmee toont de marktleider in speciale bieren dat groeien in een al decennia dalende Belgische biermarkt nog altijd kan. Bijna 13 miljoen euro werd gespendeerd aan een nieuwe bottelarij in de Antwerpse gemeente. De bottelarij in Puurs draaide al jaren op volle capaciteit.
...

Duvel Moortgat uit Puurs investeerde in 2014 voor 48 miljoen euro in uitbreidingen in eigen land. Daarmee toont de marktleider in speciale bieren dat groeien in een al decennia dalende Belgische biermarkt nog altijd kan. Bijna 13 miljoen euro werd gespendeerd aan een nieuwe bottelarij in de Antwerpse gemeente. De bottelarij in Puurs draaide al jaren op volle capaciteit. Dat komt voor het grootste deel door het merk Duvel, in volume nog altijd het belangrijkste merk voor de brouwer. Duvel Moortgat haalde in 2014 een volume van 1,2 miljoen hectoliter. In België blijft het merk Duvel groeien, ondanks de toenemende concurrentie van andere zware blonde bieren. CEO Michel Moortgat, Trends Manager van het Jaar 2010, is overtuigd van de internationale expansiekracht van Duvel. Zelfs Carlos Brito toonde zich enkele jaren geleden gecharmeerd door de kracht van Duvel. De CEO van AB InBev spreekt zich nochtans nooit publiekelijk uit over andere dan de eigen biermerken. In Puurs worden ook andere merken van de groep gebotteld, zoals De Koninck, Liefmans en Vedett. Duvel Moortgat stak ook nog eens bijna 8 miljoen euro in de vernieuwing en de aankoop van horecazaken. Ondanks het almaar weerkerende geklaag toont de brouwer daarmee dat de horeca, het belangrijkste afzetkanaal voor Duvel Moortgat, nog kansen heeft. Toen de brouwer nog op de beurs stond, was de uitbreiding gericht op eigen land. Maar de voorbije twee jaar gebeurden de overnames vooral in de Verenigde Staten. Eind 2013 kocht Duvel Moortgat Boulevard Brewing Company in Kansas City. De voorbije zomer kwam daar nog Firestone Walker Brewing Company uit Californië bij. Daarnaast verdeelt het ook de eigen, Belgische merken in de Verenigde Staten. Bij die overnames was er een gouden regel: de lokale brouwerij blijft overeind. Erfgoed bewaren is een stokpaardje voor CEO Michel Moortgat. "We brouwen in negen brouwerijen. Vanuit een louter economisch standpunt zouden we die brouwerijen beter sluiten en de productie op één plaats concentreren. Wij doen dat niet", duidde de CEO in een gesprek met zusterblad Trends-Tendances in april. Door de overnames is de omzet die de groep in de Verenigde Staten behaalt al even hoog als de omzet op de Belgische markt. Die gaat overigens met sprongen vooruit. In 2012, het laatste jaar dat de groep op de beurs stond, bedroeg de omzet 180 miljoen euro. In 2015 klom die naar 315 miljoen euro. En via een sterk dividendenbeleid de voorbije drie jaar heeft de familie de beursexit al terugbetaald. Bovendien spuwt de brouwer cash met vorig jaar een ebitda van bijna 100 miljoen euro. De beurs is dus duidelijk niet nodig als geldverschaffer. Bovendien werd het aandeel te weinig verhandeld, want de familie controleerde 76 procent van de aandelen. "Ofwel kozen we voor de verhoging van het vrij verhandelbare gedeelte, ofwel voor een vermindering", zei Michel Moortgat daarover in Trends-Tendances. "We kozen voor het tweede scenario, zonder dat het ons groeitempo heeft belemmerd. Integendeel." Wolfgang RieplDuvel Moortgat stak bijna 8 miljoen euro in de vernieuwing en de aankoop van horecazaken. Daarmee toont de brouwer dat de horeca nog kansen heeft.