Afrika was lange tijd een zwarte vlek in de portefeuille van beleggers. Daar komt snel verandering in. Een aantrekkelijk aandeel om in te spelen op het groeipotentieel van het Afrikaanse continent, is de Franse holding Bolloré. De afdeling Bolloré Africa Logistics draagt slechts voor een kwart bij aan de groepsomzet van 10 miljard euro, maar ze brengt wel 80 procent van de bedrijfskasstroom (ebitda) op. 2012 was weer een uitstekend jaar voor de divisie, met een omzetgroei van 18 procent. Bolloré Africa Logistics beschikt dan ook over het grootste logistieke n...

Afrika was lange tijd een zwarte vlek in de portefeuille van beleggers. Daar komt snel verandering in. Een aantrekkelijk aandeel om in te spelen op het groeipotentieel van het Afrikaanse continent, is de Franse holding Bolloré. De afdeling Bolloré Africa Logistics draagt slechts voor een kwart bij aan de groepsomzet van 10 miljard euro, maar ze brengt wel 80 procent van de bedrijfskasstroom (ebitda) op. 2012 was weer een uitstekend jaar voor de divisie, met een omzetgroei van 18 procent. Bolloré Africa Logistics beschikt dan ook over het grootste logistieke netwerk van Afrika, en het is onder meer eigenaar van dertien havenconcessies. Maar Bolloré is meer dan Afrika alleen. De afdeling Bolloré Logisticsis wereldwijd een van de grootste spelers in logistiek en transport. Vorig jaar haalde ze een omzet van 3 miljard euro (+8 %) en ze genereert 55 procent van de groepsomzet; logistiek is duidelijk de kernactiviteit van Bolloré. Ook Bolloré Energie --de op één na grootste distributeur van huishoudbrandstof in Frankrijk -- is actief in dat domein. De omzet van die divisie groeide vorig jaar met 14 procent tot 3,6 miljard euro, maar de operationele marge blijft erg klein. De bijdrage aan de groepswinst is dus niet groot. Bolloré heeft ook industriële activiteiten -- waaronder elektrische batterijen en elektrische wagens (Bluecar) -- die zijn gebundeld in de afdeling Blue Solutions. Daarnaast is Bolloré een typische holdingmaatschappij met flink wat financiële participaties, in de eerste plaats in de communicatie- en de mediasector. Vermeldenswaard zijn de belangen in de reclamegroep Havas en het mediaconcern Vivendi, die samen een waarde van ongeveer 2 miljard euro hebben. Bolloré heeft ook een aandeel in de plantagegroep Socfin (Socfinaf en Socfinasia). Alle financiële belangen samen hebben een waarde van 3 miljard euro (ongeveer 110 euro per aandeel). De holding Bolloré heeft nog een cascadestructuur van de oude stempel. Hoewel er wat herstructureringen hebben plaatsgevonden, zitten tussen de flamboyante, succesvolle zakenman Vincent Bolloré en de holdingvennootschap Bolloré (het vroegere Bolloré Investissement) maar liefst vier tussenschotten: Omnium Bolloré, Financière V, Sofibol en het eveneens beursgenoteerde Financière de l'Odet, dat ruim 68 procent van de aandelen van Bolloré bezit. Die vier houden ook nog eens participaties in elkaar aan. Vincent Bolloré gaat normaal gesproken in 2022 met pensioen. Tegen dan moet de structuur verregaand vereenvoudigd zijn, met onder meer een fusie tussen Bolloré en Financière de l'Odet. Ook dat zal de waarde van de groep opvijzelen. Het aandeel van Bolloré is tot een waarde van 390 euro koopwaardig, gezien de hoge verwachtingen voor Bolloré Africa Logistics en rekening houdend met de klassieke holdingkorting van 30 procent. DANNY REWEGHS