PCgenius profileerde zich bij de start in 2007 als de "Mister Minit van de informatica", gespecialiseerd in het herstellen - in de eigen winkel - van defecte, besmette of dichtgeslibde computers. Inmiddels is dat concept verruimd. Nu helpen ze zowel particulieren als bedrijven, en dat doen ze via drie kanalen: in de eigen ateliers, ter plaatse en op afstand. Daardoor hebben ze naambekendheid opgebouwd bij een ruimer publiek. "Zodra klanten overtuigd zijn door de service die ze in onze winkel krijgen, testen ze makkelijker onze hulp op afstand of ondertekenen ze sneller een onderhoudscontract", aldus Olivier Olbrechts, die de zaak oprichtte met Frederik van Passel.
...

PCgenius profileerde zich bij de start in 2007 als de "Mister Minit van de informatica", gespecialiseerd in het herstellen - in de eigen winkel - van defecte, besmette of dichtgeslibde computers. Inmiddels is dat concept verruimd. Nu helpen ze zowel particulieren als bedrijven, en dat doen ze via drie kanalen: in de eigen ateliers, ter plaatse en op afstand. Daardoor hebben ze naambekendheid opgebouwd bij een ruimer publiek. "Zodra klanten overtuigd zijn door de service die ze in onze winkel krijgen, testen ze makkelijker onze hulp op afstand of ondertekenen ze sneller een onderhoudscontract", aldus Olivier Olbrechts, die de zaak oprichtte met Frederik van Passel. PCgenius doet inmiddels meer dan alleen pechverhelping. Tegenover particulieren positioneren ze zich als een buurtwinkel voor informaticadiensten. Ze willen zich onderscheiden van concurrenten als Carrefour en MediaMarkt door hun expertise en de sterke nadruk op advies. En hoewel PCgenius in essentie geen pc-verkoper is, biedt het in zijn winkels toch ook enkele nieuwe computers en accessoires aan en kan het alles bestellen. "Dat doen we vooral omdat we de klant niet graag naar de concurrentie sturen", zegt Olbrechts met een knipoog. "Maar we willen wel onnodige voorraden vermijden. We verkopen dus alleen om een extra service te bieden." Voor bedrijven is het aanbod van een hogere orde. Dankzij cloudcomputing kunnen ze businessklanten spitstechnologie aanbieden tegen lage prijzen. "We zijn ook de grootste Google Apps-dealer van België. En hebben een externe helpdesk ontwikkeld met een all-inabonnement vanaf 20 euro per maand per computer." Een formule waarbij PCgenius dus niet factureert per prestatie. Daarom moeten ze alles in het werk stellen om problemen te voorkomen of niet te laten ontsporen. "Hoe minder de klant over ons hoort praten, hoe enthousiaster hij zal zijn", meent Olbrechts. Omdat de stichters niet zo enthousiast waren over de kwaliteit van de beschikbare arbeidskrachten, besloten ze om zelf zo veel mogelijk medewerkers op te leiden. Daar zijn ze niet weinig trots op. "Banen creëren is voor mij een van de meest lovenswaardige doelstellingen van het ondernemerschap", zegt Olbrechts. Van de 23 medewerkers die PCgenius vandaag telt, had een vijftiental geen werk. De firma werkt samen met Actiris (de Brusselse VDAB) en maakt ook gebruik van de leerprogramma's van bijvoorbeeld het FPI (de Franstalige tegenhanger van onze Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming) en de Espace Formation PME (onze Syntra). Het FPI kan een stage van vier weken tot zes maanden aanbieden aan een werkzoekende. Daarna ondertekenen beiden een arbeidsovereenkomst die minstens even lang loopt als de stageperiode. De twintigjarige Kevin kwam via Espace Formation PME bij PCgenius terecht en runt intussen het atelier aan de Louizalaan: "Ik ben op mijn zestiende als leerjongen gestart bij PCgenius", vertelt hij. "Na een jaar leertijd wist ik dat ik hier voltijds wou werken. Meteen na mijn achttiende verjaardag heb ik een overeenkomst van onbepaalde duur getekend. Ik ben onder de indruk van de verantwoordelijkheden die ik hier in die korte tijd al heb gekregen. Dat is supermotiverend." Olbrechts is over het algemeen zeer te spreken over de leerformule. "Je zou verbaasd staan van de wil en het doorzettingsvermogen van jongeren, vaak compleet schoolmoe, wanneer ze aan dit leertraject beginnen. Zodra ze geboeid raken en zolang ze wat gezond verstand gebruiken, kunnen ze schitterend werk afleveren. Op voorwaarde dat je ze goed opleidt en op hun verantwoordelijkheid wijst." Het hoeft niet te verwonderen dat opleiding centraal staat bij PCgenius. "Alle medewerkers krijgen technische en commerciële bijscholing, en sommigen volgen les in managementvaardigheden. Hoelang, hangt af van hun noden. Sommige opleidingen geven we intern, andere besteden we uit. Dat is bijvoorbeeld het geval met een module rond commerciële attitudes. Die verloopt online via een Amerikaanse trainer." Volgens Olbrechts is het nooit de oorspronkelijke bedoeling geweest om een groene onderneming te zijn. Maar alleen al door de activiteit kunnen we PCgenius als duurzaam bestempelen. Nog afgezien van de banen die het bedrijf creëert, stelt de onderneming alles in het werk om de levensduur van computers te verlengen door ze te herstellen of door bedrijfscomputers een tweede leven te geven. "Om boekhoudkundige redenen schrijven bedrijven hun computers in enkele jaren af. Maar de behoeften van de consument evolueren lang niet zo snel. Zeker nu cloudcomputing en opensource opgang maken, hebben de meeste gebruikers genoeg aan een goede computer met een internetbrowser." Vanuit die vaststelling begon PCgenius al snel tweedehands-pc's te verkopen. "Bij een verkoopprijs van ongeveer 100 euro bieden we een jaar waarborg en kunnen we de configuratie afstemmen op de nieuwe eigenaar. De formule is populair bij ouders die een pc zoeken voor een van hun kinderen, maar evengoed bij advocatenkantoren die bijvoorbeeld hun stagiairs een goedkope computer willen geven." Maar écht groen vindt Olbrechts het delen van diensten via cloudcomputing. In zo'n gedecentraliseerd model vermijdt men dat servers onderbenut worden en optimaliseert men het beheer op grote schaal van datacentra. Een jaar na de start droomden de stichters al hardop van de verovering van Luxemburg en Nederland. "We haalden snel onze eerste doelstelling van zes verkooppunten", zegt Olbrechts. "Maar we beseften ook dat we de tijd moesten nemen om die groei te verteren, onze processen te verfijnen en ons merkimago te consolideren." Gesterkt door een breder aanbod en een stijgende omzet - 1,5 miljoen euro in 2010 en al 50 procent groei in het eerste kwartaal van 2011 - is PCgenius dit jaar van plan om zijn concept in heel België uit te rollen en dan de internationale toer op te gaan. CAMILLE VAN VYVE"Je zou verbaasd staan van het doorzettingsvermogen van jongeren wanneer ze aan dit leertraject beginnen"