Mollom ontwikkelt technologie die ongewenste berichten tegenhoudt. In tegenstelling tot de eerder schaarse concurrentie biedt het een totaaloplossing voor spambeveiliging aan. "Dries Buytaert en ik hebben Mollom in 2008 opgestart met eigen middelen", vertelt Benjamin Schrauwen. De ex-schoolkameraden zijn nog altijd de twee enige aandeelhouders. "De eerste jaren werden alle inkomsten opnieuw in het bedrijf geïnvesteerd. Zo waren we in staat nieuwe technologie te ontwikkelen. Maar die s...

Mollom ontwikkelt technologie die ongewenste berichten tegenhoudt. In tegenstelling tot de eerder schaarse concurrentie biedt het een totaaloplossing voor spambeveiliging aan. "Dries Buytaert en ik hebben Mollom in 2008 opgestart met eigen middelen", vertelt Benjamin Schrauwen. De ex-schoolkameraden zijn nog altijd de twee enige aandeelhouders. "De eerste jaren werden alle inkomsten opnieuw in het bedrijf geïnvesteerd. Zo waren we in staat nieuwe technologie te ontwikkelen. Maar die strategie heeft ook nadelen: de mogelijkheden om bijvoorbeeld verkopers aan te nemen worden een stuk beperkter. Extern kapitaal zou weliswaar handig geweest zijn om de groei te blijven ondersteunen, maar dan heb je de touwtjes niet meer zelf in handen." Zijn groei heeft het bedrijf volgens Schrauwen te danken aan meerdere elementen. "Spamming via websites is een zeer sterk groeiend probleem", stipt hij aan. "Steeds meer websites laten toe commentaren achter te laten om het engagement van hun bezoekers te vergroten. Daar proberen spammers handig gebruik van te maken. Toen we Mollom vier jaar geleden opstartten, was dit nog een nichemarkt. We waren dus eigenlijk op het juiste moment op de juiste plaats." Medeoprichter Dries Buytaert is ook de bedenker van Drupal, een erg populair contentmanagementsysteem voor het maken en beheren van websites. "Mollom focuste van bij de start sterk op het Drupal-platform. Daardoor is het nu uitgegroeid tot de standaardoplossing voor spambeveiliging in Drupal. Hoe meer Drupal dus groeit, hoe meer Mollom daar mee de vruchten van plukt." Omdat beide oprichters in de beginjaren niet voltijds voor het bedrijf konden werken, werd meteen gestreefd naar maximale autonomie en automatisatie. Schrauwen: "Het verkoopproces is geautomatiseerd via de website en de serverinfrastructuur onderhoudt grotendeels zichzelf. Door hier al vroeg op te focussen, kon Mollom sterk groeien zonder dat we veel mensen moesten aanwerven. Bovendien konden we zo tijd vrijmaken om nieuwe producten te ontwikkelen." Anno 2012 zijn klanten als Twitter, Netlog, The Economist, Sony Music, Warner Music en de VRT alvast overtuigd van de spambeveiligingstechnologie van Mollom. Het aantal klanten groeit continu, maar het team bestaat vooral uit mensen met een technisch profiel. Daarom willen Schrauwen en zijn collega nog dit jaar extra personeel aanwerven. "Want alleen zo kunnen we Mollom naar een volgend niveau brengen." ROEL VAN ESPEN