De Belgische automarkt blijft groeien. In mei zijn 7,12 procent meer nieuwe auto's ingeschreven dan in dezelfde maand van vorig jaar. Twee dingen vallen op, temeer omdat ze al maanden, zo niet...

De Belgische automarkt blijft groeien. In mei zijn 7,12 procent meer nieuwe auto's ingeschreven dan in dezelfde maand van vorig jaar. Twee dingen vallen op, temeer omdat ze al maanden, zo niet jaren, een rode draad vormen. Zo bewijst de top tien dat het publiek blijft zweren bij merken die waar voor hun geld bieden en nauwelijks struikelen over schandalen zoals Dieselgate. Volkswagen blijft in 2018 het nummer één in België. Op twee staat Renault (vaste prik in de top drie) en op drie Peugeot, dat weer helemaal meespeelt dankzij uitstekende nieuwe SUV's als de 3008 en 5008. Een tweede fenomeen is dat de Japanse merken, die ooit ons straatbeeld domineerden, geen rol van betekenis meer spelen op een Belgische markt die nu gedomineerd wordt door Europese producten. Zo is Toyota in het klassement van mei amper zestiende. Sommige importeurs stellen haast niets meer voor. Zo verkocht Subaru dit jaar iets meer dan de helft van wat Tesla in ons land sleet.