Gridlock’d / Gastons Oorlog

Een gevecht tegen bureaucratie en verraad hebben de hoofdpersonages uit “Gastons Oorlog” van Robbe De Hert en “Gridlock’d” van Vondie Curtis Hall gemeen.

Spoon ( Tupac Shakur), Strech ( Tim Roth) en Cookie ( Thandie Newton) dromen van een muziekcarrière, maar drugs staan die in de weg. Wanneer Cookie op nieuwjaarsmorgen verschijnselen van een overdosis vertoont, wordt ze door Spoon en Strech voor dood in een ziekenhuis achtergelaten. Bij beide vrienden begint er een alarmbel te rinkelen. Er rest hun slechts een oplossing : afkicken. Helaas kan dit niet zomaar, want de sociale zekerheid in de VS is onderhevig aan een verstikkende bureaucratie. Alsof hun zenuwslopende uitputtingsslag met de Amerikaanse ambtelijke molen nog niet genoeg was, komt het duo door dom toeval in aanrijding met een drugdealer en de politie. Dat is in een notendop het verhaal van “Gridlock’d”, een film die zich situeert tussen een cynische tragedie en intelligente kolder. Ondanks de uitzichtloosheid van de aan drugs verslaafde protagonisten en het feit dat de Amerikaanse sociale zekerheid behoorlijk op de korrel genomen wordt, is “Gridlock’d” dynamisch en fris. De Britse acteur Tim Roth en de gangsta rapper Tupac Shakur zijn voortreffelijk. Hoewel we nooit te weten zullen komen of Shakur een gevierd acteur zal worden, want kort na de opnamen van de film werd hij het slachtoffer van een drive-by moord. De inventieve montage-overgangen, de oppeppende percussie van Stewart Copeland en de vloeiende cameravoeringen houden het tempo vinnig en gebald. Ze verbeelden tevens treffend de hectische en gejaagde calvarietocht van de beide protagonisten. Aan “Gridlock’d” valt ondanks zijn donkere kijk op de Amerikaanse samenleving lol te beleven. Het regiedebuut van Vondie Curtis Hall (tevens scenarist) is niet vrij van enkele clichés, maar verraadt tevens een talentrijk en beloftevol scenarioschrijver en cineast. De aanleiding voor Robbe De Herts nieuwste film, “Gastons Oorlog”, is het verraad van de Britse geheime dienst tijdens WO II. Om de nazi’s omtrent de precieze locatie van de invasie door de geallieerden te misleiden, werden Belgische en Nederlandse verzetsstrijders opgeofferd. De Hert baseerde zich op de belevenissen van de Belgische verzetsstrijder Gaston Vandermeerssche om deze donkere bladzijden uit de oorlogsgeschiedenis een dramatische fond te geven. Maar het is precies aan intense dramatiek dat het “Gaston’s War” ontbreekt. Nochtans is er aan actie geen gebrek. De Hert flitst vlot van de ene locatie naar de andere en de complexe plot wordt klaar en boeiend uiteengezet. De charismatische présence van hoofdrolspeler Werner de Smedt weegt evenwel te licht om de verbeten en fervente verzetsstrijder Gaston in de verf te zetten. En de logge en te nadrukkelijk aanwezige score van Theo Nyland werkt storend.

Piet Goethals

Gridlock’d Tussen cynische tragedie en intelligente kolder.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content