Senioragency
...

SenioragencyOnder de naam Senioragency Brussels is Grey gestart met een bureau dat uitsluitend werkt voor klanten die de doelgroep van de vijftigplussers willen bereiken. Het gaat om een samenwerkingsverband op Europees niveau met het Franse Senioragency dat opgezet is door Jean-Paul Tréguer. Hij zal de Brusselse vestiging met raad en daad bijstaan en zogenaamde sensibiliseringsseminaries leiden. Tréguer is de schrijver van twee boeken over seniorenmarketing : "Le Senior Marketing" en "18 Règles d'or pour séduire les Seniors". Jean-Marc Segati krijgt de leiding over Senioragency Brussels. Voor Grey ligt de opportuniteit in de voorspelling dat de groep van de vijftigplussers tegen het jaar 2020 zou aangroeien met maar liefst 785 %. Tussen 2025 en 2035 zullen de senioren 50 % van de totale bevolking uitmaken. Het bureau stelt dan ook dat elk merk zijn producten, diensten en verpakkingen zal moeten herzien met het oog op die doelgroep. Tot nu toe werd er vanuit de reclame- en marketingwereld weinig specifieks voor gedaan. Slechts 5 % van de reclame-inspanningen kunnen direct in verband gebracht worden met de senioren. Kennelijk is er een kentering gaande, want twee weken geleden maakte de Vlerick School voor Management ook bekend dat men een researchcentrum voor seniorenmarketing zal opzetten. Het schijnt door te dringen dat de senioren een rijke doelgroep vormen die oog heeft voor merken en kwaliteit. Vanwaar de interesse van Grey ? Directeur Alain Godefroid : "Het is eigenlijk toeval geweest. Ik las het boek van Tréguer vorig jaar in de vakantie en ik dacht meteen : dat is het. Bij het lezen kreeg ik de bevestiging : noch de marketeers, noch de producenten doen iets voor de senioren. Binnen twee jaar ben ik zelf vijftig, dus heb ik er nu ook meer interesse voor." Omdat Grey niet van nul wilde starten, zocht Godefroid contact met Tréguer. "Dat klikte. Hij had al klanten in België : Onze Tijd/Notre Temps en Delhaize. Ik heb ook op groepsniveau over Senioragency gesproken en er is belangstelling om iets te doen op Europees niveau. België zal gebruikt worden als testmarkt." Godefroid zegt dat het noodzakelijk wordt "senior" te denken. "Dat vraagt van de bedrijven een hele cultuurverandering. Ze zullen ook de producten moeten aanpassen. Videocamera's bijvoorbeeld : oudere mensen hebben het moeilijk om door de zoeker te kijken, onder meer omdat ze veelal een bril dragen. Sharp heeft de camera met scherm ontwikkeld, op vraag van Amerikaanse seniorenverenigingen." De eerste klant van het nieuwe bureau is Onze Tijd/Notre Temps, het seniorenmagazine van Roularta Media Group met een oplage van 108.000 exemplaren. Senioragency Brussels is ook gestart met een Club van de Senior Marketing, om de marketeers meer informatie te geven over de Belgische seniorenmarkt. Daarmee volgt men de weg van het Franse Senioragency, waar een dergelijke club momenteel 180 actieve leden telt. Men heeft daar ook een website ; die krijgt nu een Belgisch luik. RECORDPOGING Een Festilux-kaars van Spaas brandt zeven en een half uur op het nachtelijk VT4-scherm.