De kleinste in het gamma van Mercedes is toe aan zijn vierde generatie. Het is een slim product. Met de A-Klasse heeft Mercedes altijd de smaak van de consument gevolgd. De eerste twee generaties waren kleine monovolumes, begeerd in hun tijd. De derde en deze vierde generatie zijn sierlijke, compacte auto's met een lijn die misschien wel doet denken aan een cross-over. Het is een succesformule: alles bij elkaar werden er al meer dan 3 miljoen van verkocht.
...

De kleinste in het gamma van Mercedes is toe aan zijn vierde generatie. Het is een slim product. Met de A-Klasse heeft Mercedes altijd de smaak van de consument gevolgd. De eerste twee generaties waren kleine monovolumes, begeerd in hun tijd. De derde en deze vierde generatie zijn sierlijke, compacte auto's met een lijn die misschien wel doet denken aan een cross-over. Het is een succesformule: alles bij elkaar werden er al meer dan 3 miljoen van verkocht. Uiterlijk is de A niet ingrijpend veranderd. Hij pioniert op een ander terrein. Het is de eerste keer dat een compleet nieuwe technologie onderaan in het gamma wordt geïntroduceerd. Normaal gebeurt dat in de topmodellen. Deze keer is het dus de kleinste Mercedes die als eerste wordt uitgerust met het zogenaamde MBUX-systeem, de afkorting voor Mercedes-Benz User Experience. Dat is meer bepaald de digitale ervaring. Met de A-Klasse mikt Mercedes op een jonger publiek: de generatie die is opgegroeid met de smartphone en de tablet. Het instrumentenbord, voor zover we dat nog zo kunnen noemen, ziet eruit als een grote tablet. Daarop kan de gebruiker allerlei stijlvolle graphics en animaties naar zijn hand zetten, en uiteraard ook de meeste functies van de auto aansturen. Ook de gps met augmented reality - dus met pijltjes op het beeld dat de vooruitkijkende camera maakt. MBUX, een grensverleggend systeem, laat zich op verscheidene manieren bedienen: met knopjes op het stuur, met de vinger op het centrale aanraakscherm of op de middenconsole waar een soort touchpad zit. Maar daarnaast is er ook en vooral stembesturing, iets waar de autowereld al minstens twintig jaar mee experimenteert en nu eindelijk een tastbare meerwaarde levert. Zo stuurt het systeem uw stem voor analyse naar een centrale server en wordt het met de tijd performanter, want het leert constant bij. MBUX herkent heel snel een context. Zeg "ik heb het koud" en de temperatuur stijgt. Vraag hoe het weer in de Ardennen is en MBUX zoekt het meteen op het internet. "Ik heb trek in een Italiaantje" en de telefoonnummers van of de route naar de Italiaanse restaurants in de buurt worden op het scherm geserveerd. Alleen een gps-bestemming inspreken ging wat minder vlot omdat de computer onze stem nog niet gewoon was.