Gregory Olszewski, de managing director van Matexpo, heeft geen vakantieplannen voor deze zomer. De Kortrijkzaan staat sinds een jaar aan het hoofd van de grootste vakbeurs voor bouwmaterieel in de Benelux. Hij is de vierde directeur in vijf jaar, en moet continuïteit brengen en een strategie op lange termijn uittekenen. De 36ste editie van de internationale beurs vindt begin september in Kortrijk plaats. Olszewski leerde het vak van beursorganisator bij Artexis, waar hij de vastgoedbeurs Realty uit de grond stampte, en bij Kortrijk Xpo.
...

Gregory Olszewski, de managing director van Matexpo, heeft geen vakantieplannen voor deze zomer. De Kortrijkzaan staat sinds een jaar aan het hoofd van de grootste vakbeurs voor bouwmaterieel in de Benelux. Hij is de vierde directeur in vijf jaar, en moet continuïteit brengen en een strategie op lange termijn uittekenen. De 36ste editie van de internationale beurs vindt begin september in Kortrijk plaats. Olszewski leerde het vak van beursorganisator bij Artexis, waar hij de vastgoedbeurs Realty uit de grond stampte, en bij Kortrijk Xpo. GREGORY OLSZEWSKI. "Het was een heel boeiend jaar. De organisatie van een beurs als Matexpo is heel intensief, er komt bijzonder veel bij kijken. Ik zit tien jaar in de beurswereld, maar de omvang van Matexpo is buiten categorie. Ook dit bedrijf leiden is voor mij nieuw. Ik vind het heel interessant. Ik leer ongelooflijk veel bij." OLSZEWSKI. "In het verleden is vaak gedacht vanuit de sterkte van de beurs. Matexpo was een sterk merk, en zowel de exposant als de bezoeker moest zich daarnaar schikken. Dat gaat niet langer op: wij moeten ons schikken naar de wensen van de exposant en de bezoeker. De dienstverlening aan die beide groepen is cruciaal voor de continuïteit van elke beurs. Je moet ook duidelijk informeren, je moet de mensen begeleiden van a tot z. Een voorbeeld van die aanpak is het nieuwe parkeerplan, waarbij we kiezen voor grotere parkeerterreinen met minder shuttlestopplaatsen." OLSZEWSKI. "Sommige bedrijven hebben het moeilijk doordat er minder machines verkocht worden. Vooral openbare besturen investeren minder en dat heeft een directe impact. Maar Matexpo blijft voor de meeste bedrijven een belangrijke verkoopbeurs. Heel wat aannemers stellen hun investeringen uit tot de beurs, omdat ze hier een totaaloverzicht krijgen. Dat helpt ons onze positie te handhaven in een markt die het moeilijk heeft." OLSZEWSKI. "Het internet is geen bedreiging voor beurzen. Er zijn nog nooit zo veel beurzen georganiseerd als vandaag. Aannemers willen de machines zien, voelen en uitproberen. Hier staat alles samen, dat is onze sterkte. Onze bezoekers combineren ook die verschillende kanalen. Ze prospecteren vooraf op het internet en komen dan op de beurs de machines bekijken. Een kraan, een graafmachine of zwaar bouwmaterieel wordt niet online gekocht." OLSZEWSKI. "Het aantal exposanten en de standenoppervlakte zitten aan de limiet van wat mogelijk is in Kortrijk Xpo. Zo'n 15 procent van de bezoekers komt uit het buitenland, dat kan absoluut nog groeien. Zo willen we meer professionals uit Nederland en Frankrijk aantrekken. We hebben ook de ambitie uit te kijken naar nieuwe projecten. Er zijn nog geen concrete plannen voor, maar mogelijk wordt het een nieuwe beurs of een evenement. Na deze Matexpo zullen we onderzoeken welke kansen er nog zijn voor dit bedrijf." K.D.C."Er zijn nog nooit zo veel beurzen georganiseerd als vandaag"