Wie regelmatig klanten of prospecten wil aanschrijven, doet dat vaak via een elektronische nieuwsbrief. Dat is een goede methode om rechtstreeks in de inbox van een grote groep mensen terecht te komen en een doeltreffende langetermijnrelatie met hen aan te knopen. De onlinedienst MailChimp lijkt de geknipte oplossing voor kmo's op zoek naar een goed en betaalbaar nieuwsbriefsysteem. Wij deden de test.
...

Wie regelmatig klanten of prospecten wil aanschrijven, doet dat vaak via een elektronische nieuwsbrief. Dat is een goede methode om rechtstreeks in de inbox van een grote groep mensen terecht te komen en een doeltreffende langetermijnrelatie met hen aan te knopen. De onlinedienst MailChimp lijkt de geknipte oplossing voor kmo's op zoek naar een goed en betaalbaar nieuwsbriefsysteem. Wij deden de test. Nadat de gratis registratie komt u op het dashboard van de site terecht. Dat ziet er wat ingewikkeld uit, maar blijkt behoorlijk gebruiksvriendelijk. U moet eigenlijk alleen begrijpen wat 'lijsten' en 'campagnes' zijn. Het eerste wat u te doen staat, is een verzendlijst maken van de mensen die u wilt aanschrijven, zoals 'onze klanten' of 'personen ontmoet op beurs x'. Het is mogelijk om meerdere lijsten aan te maken. U kunt een lijst van e-mailadressen in MailChimp importeren, of in het ideale geval meer volledige gegevens (met naam en voornaam) van uw contactpersonen uit een Excel-bestand of een ander programma (zoals Salesforce) binnenhalen. Om spam tegen te gaan, verzoekt MailChimp om alleen adressen in te voeren van mensen die zich akkoord hebben verklaard om post van u te ontvangen. MailChimp biedt vanzelfsprekend ook de mogelijkheid om uw databank aan te vullen (of te creëren) door een inschrijvingsformulier voor uw nieuwsbrief op uw website te plaatsen. Zodra uw lijst klaar is, gaat u naar 'Design sign-up form' en volgt daar de instructies om een inschrijvingsformulier op uw website te zetten. U kunt kiezen welke velden uw abonnees moeten invullen, zoals naam, voornaam, geboortedatum, enzovoort. Handig om achteraf de juiste doelgroep voor uw mailing te selecteren. Als uw lijsten klaar zijn, gaat u naar 'Campaigns' om uw eerste nieuwsbrief te maken. U krijgt een aantal mogelijkheden: u kunt een klassieke e-mail met illustraties maken (html) of alleen tekst invoeren. Een e-mail in html is uiteraard de aangewezen optie (klik op 'Regular ol' campaign'). Selecteer de lijst van contactpersonen voor wie uw nieuwsbrief bestemd is (als uw databank veel informatie bevat: een selectie volgens land, taal, voornaam...). Om de look van uw bericht te bepalen, stelt MailChimp een aantal sjablonen voor die u naar hartenlust kunt aanpassen. U kunt ook een testmail sturen naar uzelf of uw medewerkers (via 'Send a test'). Als u klaar bent, kunt u uw bericht meteen verzenden of het programmeren voor verzending op een later tijdstip. Zodra de nieuwsbrief verzonden is, krijgt u daarvan een bevestiging per e-mail. Maar MailChimp kan veel meer dan dat. De gratis dienst biedt ook uitstekende trackingopties, waarmee u de belangstelling van uw contactpersonen voor uw mailing tot in detail kunt meten. "De informatie is heel uitgebreid", zegt Jérémy Corman, marketingmanager bij Auctélia, een kmo die industriële machines en professionele werktuigen verkoopt. "Wij gebruiken MailChimp om onze klanten belangrijke informatie te bezorgen. De analyse van de verzendstatistieken geeft een goed beeld van het gedrag van de geadresseerden. We kunnen bijvoorbeeld zien wie de e-mail geopend heeft en wie op welke link geklikt heeft. Die gegevens zijn een echte meerwaarde om de relatie met onze contactpersonen in stand te houden of te heractiveren, en om te voorkomen dat ze ongewenste e-mails ontvangen." Om de statistieken te bekijken, kiest u in de rubriek 'Reports' de campagne die u wilt analyseren. U krijgt dan een grafische weergave van het aantal verstuurde e-mails, ongeopende e-mails, kliks, uitschrijvingen en eventuele klachten. Klikt u bijvoorbeeld op de grafiek van de geopende e-mails ('Opens'), dan krijgt u een lijst van alle mensen die uw bericht hebben geopend. U ziet ook hoe vaak de links in uw nieuwsbrief zijn aangeklikt. Mobiele gebruikers kunnen de statistieken zelfs raadplegen via een iPhone-applicatie, die MailChimp gratis aanbiedt. MailChimp is gratis, maar er zijn enkele beperkingen. Wie meer dan 2000 e-mailadressen invoert en meer dan 12.000 e-mails per maand verstuurt, ontvangt een factuur van MailChimp, maandelijks of als prepaidformule. Voor een onbeperkt aantal e-mails naar duizend mensen betaalt u 11,19 euro per maand; voor 2500 tot 5000 mensen loopt het bedrag op tot 37,29 euro per maand. Christophe CharlotMobiele gebruikers kunnen de statistieken raadplegen via een gratis iPhone-applicatie.