GRATIS INTERNET

Hoeveel gebruikers?

“Gratis internet maakt de markt weer totaal ondoorzichtig,” meent marketingdirecteur Inge Van de Voorde van UUnet.

De kwartaalenquête van de Internet Service Providers Association ( Ispa) had drie keer voor een ijkpunt gezorgd. De vierde en jongste enquête, uit november 1999, neemt voor het eerst de gratis ‘abonnementen’ mee. Dat fenomeen dook op in augustus 1999. Nu blijkt dat in drie maanden tijd het totale aantal internetaansluitingen van 369.023 naar 735.303 is gesprongen. Een groei met 99%. Het aantal betalende gebruikers klom slechts 9% en werd meteen een minderheid (42%). Hoeveel gebruikers er nu werkelijk zijn bijgekomen, blijft een raadsel. “Iemand met vijf gratis abonnementen wordt vijfmaal geteld,” zegt Inge Van de Voorde.

Directeur Patrick Vijverman van Heliview Marketingservice België, de marktonderzoeker die de enquêtes uitvoert: “Momenteel is er veel overlap tussen betalende en gratis abonnementen. Een aantal mensen shopt. Als er problemen zijn met de bereikbaarheid van een provider, proberen ze het via een gratis abonnement bij een andere.” Hij voorziet dat dat effect na verloop van tijd zal afzwakken. “Als de gratis service goed is, zal een aantal gebruikers zijn betalende abonnement stopzetten. Van hun kant zullen providers gratis abonnees afsluiten als ze er een tijd niets van horen,” meent hij. Intussen is de oude norm van anderhalf gebruikers per abonnement niet meer toepasbaar op het nieuwe aantal, meent Vijverman.

Opmerkelijk: het aantal abonnees stijgt met 99%, het aantal modempoorten (de fysieke toegang tot het net), slechts met 23%. In november 1999 kon op elk gegeven moment gemiddeld slechts één abonnee op zeventien tegelijk inbellen. “De groei van 23% in aantal modems laat statistisch een veel grotere groei van het aantal klanten toe omwille van de wet van de grote getallen,” waarschuwt echter secretaris Rudi Roth van Ispa.

Internetpionier Luc De Vos, voormalig gedelegeerd bestuurder van EUnet Belgium, meent echter dat de discrepantie een daling van de kwaliteit meebrengt. “Op piekmomenten zal dit leiden tot een hogere bezettoongraad,” stelt hij. Tenzij een echt groot deel van de abonnementen dubbels zijn, natuurlijk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content