GRAAG UW AANDACHT VOOR MANAGEMENTBOEKEN

Marc Buelens
Marc Buelens Professor-emeritus aan de Vlerick Business School.

De auteur is hoofddocent aan de Universiteit Gent en partner van de Vlerick Leuven Gent Management School. Reacties: marc.buelens@trends.be

Elk jaar rond deze tijd krijg ik een onweerstaanbare drang om iets te schrijven over managementboeken. Dat is natuurlijk allemaal toevallig. Meestal pleiten in deze periode wat coryfeeën, met alle camera’s gericht op de Antwerpse Boekenbeurs, voor de vaste boekenprijs en dan begint het bij mij te kriebelen. Want de vaste boekenprijs moet vooral de diversiteit van het aanbod garanderen. Met zo’n 60.000 verschillende boeken lijkt de diversiteit overigens erg goed weerstand te bieden aan de verwoestende krachten van de vrije markt.

Vooral denk ik dat er nog meer boeken over de achtergrond van de Da Vinci code moeten worden uitgegeven. Door de vrije boekenprijs zijn er de jongste jaren gewoonweg over dit thema geen boeken verschenen en we weten nu nog altijd niet met absolute zekerheid wie er staat afgebeeld op ‘Het laatste avondmaal’. Er doet een gerucht de ronde dat de heer met vrouwelijke trekken niet Maria Magdalena zou zijn, maar niemand minder dan de schrijver, sorry de schilder, zelf. Da Vinci zou namelijk hebben geleden aan een zeldzame ziekte, voor die tijd tenminste, namelijk vogelgriep. Meer daarover in The return of de Da Vinci code.

Managementboeken kruipen uit het dal. Ja, het is toeval dat ik rond deze periode de neiging heb om te schrijven over managementboeken. Als lid van de jury van ‘De Tijd managementboek van het jaar’ heb ik me eerst door zo’n dertigtal exemplaren geworsteld, en ben nu bezig met de grondige studie van de negen boeken uit de longlist.

De oogst is opvallend rijk dit jaar. Het managementboek lijkt uit zijn diep dal te zijn geklommen. Dat ook de beurs flink aan het herpakken is, zal wel toeval zijn, maar het vorige dieptepunt in managementboeken viel wel net samen met een groot wantrouwen in al wat de slimme dames en heren strategische consultants, bedrijfsleiders, beleggingsadviseurs, professoren en managementjournalisten op papier durfden te zetten. Nu iedereen weer braaf aan het opbouwen is, willen we vooral van elkaar leren hoe we dat dan wel aan het doen zijn.

En wat zijn zoal de trends in managementboekenland?

Uiteraard is Jezus steeds belangrijker in Jezusland, USA, en blijft ‘Jesus, CEO’ (vrij vertaald als ‘Jesus, superbaas’) van Laurie Beth Jones mijn absolute aanrader. Aan dit boek ontlenen we prachtige inspirerende momenten en zinnen zoals: “Hij had een plan. Hij bekeek het op lange termijn. Hij bleef in permanent contact met zijn baas. Hij vormde een echt team.” Geen grapje, hoor! Stuk voor stuk te controleren via ISBN 0-7868-8126-7. Helaas al geschreven in 1992, en nu zowat aan zijn 26ste druk toe.

In deze drukke tijden is er ook veel aandacht voor de derde plaats. Dat is uiteraard waar we verblijven als we niet thuis zijn, of op kantoor. Je weet wel: verder kunnen werken bij Starbucks, op het vliegtuig, in de file, ergens onderweg. Waar zijn de hotspots? Hoe combineer ik eten, drinken en Wi-Fi? Hoe gebruik ik mijn blueberry op de trappen van het vliegtuig? Of erger nog: hoe overleef ik mijn kantoor als ik geen kantoor meer heb? Het enige wat me nog rest, is een laptop, en die plug ik in waar ik een gaatje vind. ‘Thuis is waar mijn Stella staat’ of ‘Werk is waar mijn laptop ingeplugd is’.

Uiteraard, al dan niet geïnspireerd door ‘Jesus’, is het verder al integriteit wat de klok slaat. Wees open, heb niets te verbergen, kijk de realiteit diep in de ogen, en praat erover. Het is alsof managers van ‘s morgens tot ‘s avonds met anderen moeten praten over hoe de dingen ervoor staan. Niet praten over gevoelens – dat is wat uit en wat te soft – maar praten over keiharde dingen, zoals targets, resultaten, resultaten en nog meer resultaten.

En als er één thema dominant is, dan is het wel: hoe krijg ik ‘ze’ zover. Hoe beïnvloeden, overtuigen, van mening doen veranderen? Hoe krijg ik gelijk? Zorg ervoor dat zij de dingen zien zoals jij je ziet. De twaalf wetten van de maximale beïnvloeding komen op u af! Deze boeken vertrekken echter van een vreemde veronderstelling, namelijk dat u gelijk hebt. U hoeft niet van mening te veranderen. Zij wel. Jezus heeft waarschijnlijk ook u rechtstreeks geïnspireerd, want ook u hebt permanent contact met ‘De Grote Baas en het Grote Gelijk’. Maar dit soort dingen moet natuurlijk vastlopen. Als niemand van mening hoeft te veranderen, maar volop bezig is met anderen van mening te doen veranderen, zullen alleen degenen die nog beter manipuleren, brainwashen en konkelfoezen hun doelstellingen bereiken. En dat allemaal uiteraard in de naam van de integriteit.

En net bij het openen van de Boekenbeurs schrijft de zakenpers Dell de verdoemenis in. Als dat geen toeval is. De lieveling van zowat alle managementauteurs sinds 1998. Het sprookje lijkt voorbij. Bomen groeien niet tot in de hemel. Let op met bedrijven die door managementauteurs de hemel worden ingeprezen. Het is zoals met aandelen: als ook al je taxichauffeur tips begint te vragen om te beleggen, stap je er beter uit. Cash is dan koning. En met al die cash kan je dan een goed boek kopen.

Niet op de Boekenbeurs, want dan maak je die kleine dynamische middenstander kapot, die zo zorgvuldig voor u en mij zijn gevarieerde boekencollectie aanlegt, platte commerciële titels vermijdt en je steeds met literaire raad en bestellingsdaad bijstaat. En dat rijmt twee keer.

Volgend jaar op de Boekenbeurs: Buelens op scherpe managementpoëzie!

Marc Buelens

In de managementliteratuur is het vandaag al integriteit wat de klok slaat. “Wees open, en praat erover.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content