Op een nacht kreeg Jef Martens een telefoontje van Black Eyed Peas-frontman Will.i.am. De wereldster had het werk van Lazy Jay, de naam waaronder Jef met zijn broer Toon opereert als producersduo, via een bevriende producer te horen gekregen en wilde samen een nummer maken.
...

Op een nacht kreeg Jef Martens een telefoontje van Black Eyed Peas-frontman Will.i.am. De wereldster had het werk van Lazy Jay, de naam waaronder Jef met zijn broer Toon opereert als producersduo, via een bevriende producer te horen gekregen en wilde samen een nummer maken. Na die nachtelijke telefoon begonnen Jef Martens en Will.i.am heen en weer te mailen. "Zo werkten we 99 procent van de track af. Uiteindelijk gingen we naar Los Angeles voor de finishing touch. Dat was niet nodig, maar wel gezellig. We hebben daar ook de basis gelegd voor twee nieuwe platen", zegt Jef Martens. "Elkaar ontmoeten, creëert een band. Naast het studiowerk kan je met een pintje staan poolen of samen eens naar je nieuwe auto gaan kijken. Als artiesten onder elkaar." Het resultaat van de samenwerking, Scream & Shout, is in Amerika ondertussen meer dan 3 miljoen keer gedownload (triple platinum). Wereldwijd verkocht de hit ongeveer het dubbele. "Dat we nu ineens de stempel van superproducers opgeplakt krijgen, maakt ons wel onzeker. We kunnen ons geen misstap veroorloven", zegt Jef Martens. "Onlangs hebben we het er nog over gehad. We moeten volledig ons ding doen. Zoals het begonnen is, als een hobby in het weekend. Lazy Jay was toen een uitlaatklep om 100 procent onze zin te doen, zonder enig format." Jef Martens is de creatieve muziekmaker van Lazy Jay, terwijl broer Toon als deejay fungeert. "We vormen een goed team. Ik maak de muziek en Toon is het gezicht naar de buitenwereld. Hij ziet wat aanslaat bij het publiek en laat me nieuwigheden uit de underground horen. Met zijn input ga ik dan weer aan de slag." Beiden zijn dagelijks met muziek bezig. Terwijl Toon bij de muziekuitgeverij Music All Stars werkt, waar hij auteursrechten -- waaronder die van zijn broer -- beheert en exploiteert, maakt Jef Martens voltijds muziek. Met zijn persoonlijke houseproject Basto boekt hij internationaal succes. Het toonaangevende Britse muziekweekblad Music Week zette hem in 2012 op nummer 39 van de meest succesvolle songwriters. Wie zoekt naar een videoclip van Basto op YouTube, ziet de man uit Hoogstraten een massa festivalgangers op Tomorrowland of Summerfestival Antwerpen bezweren. Hij treedt wekelijks in het buitenland op en maakt daarnaast, samen met producer Peter Luts, alle muziek voor de danceformatie Lasgo. Een productie met Will.i.am brengt schaalvergroting, maar de broers relativeren: "We vinden het succes van Scream & Shout heel cool, maar zo'n plaat verandert niet omdat het een hit wordt. Ik wil over elk nummer tevreden zijn", zegt Jef Martens. "Dat succes valt ook niet zomaar uit de lucht", gaat Toon verder. "Jef is al zeven jaar zelfstandig muzikant." "Ik denk dat het als beginnende muzikant erg moeilijk is aan zo'n productie te beginnen", zegt Jef Martens. "Je moet je rechten kunnen laten verdedigen door een goede muziekadvocaat. Als mensen vragen hoeveel zo'n hit opbrengt, zeg ik: "Tot nu toe -150.000 euro." Ik heb al een redelijk spaarpotje opgebouwd met wat ik de voorbije zeven jaar heb gedaan. Deejayoptredens zijn heel lucratief. Bovendien kan ik leven van de auteursrechten van Basto, Lasgo en een hit die ik schreef voor de Duitse raveband Scooter. Uiteraard gaat Scream & Shout veel opbrengen. Hoeveel precies wordt pas in de toekomst duidelijk. We hebben een goede deal met Will.i.am afgesloten en krijgen ongeveer hetzelfde percentage voor de muziek. Daar hebben we niet eens zo hard voor moeten onderhandelen. Dat is een soort artistieke erkentelijkheid van Will. Hij is niet de superster die erop uit is twee kleine garnalen uit Hoogstraten uit te melken. De singleverkoop is wel niet meer wat het vroeger was. We zullen er niet armer van worden, maar het is nu ook weer niet zo dat hier morgen gouden deurklinken op alle deuren hangen." De achtergrond van de broers helpt hen bij de zakelijke kant van de muziekbusiness. Toon sluit als muziekuitgever wel vaker deals met Amerikaanse artiesten. Jef gebruikt de kennis die hij opdeed tijdens vier jaar rechtenstudies. Het laatste jaar hield hij ermee op en koos hij voor de muziek. "Je kunt alle zaken uit handen geven, maar dat kost geld. Bovendien ben ik een controlefreak. Als er een deal met Will.i.am wordt gemaakt, ben ik dagelijks in contact met mijn advocaat om de stand van zaken te weten. Maar je mag ook niet te rabiaat zijn, weten de Hoogstratenaren. Het eerste grote succes van Lazy Jay kwam er vorig jaar met het nummer 212. Het nummer werd uitgebracht door de Amerikaanse rapster Azealia Banks, die meteen bijval kreeg van internationale artiesten. De grofgebekte dame vergat de broers om toestemming voor de muziek te vragen. "Ze had het nummer blijkbaar opgevangen in een club en had er een tekst op geschreven", vertelt Jef. "Zo'n inbreuk op auteursrechten kan je niet vermijden. Je kan er enkel op reageren. Na veel omzwervingen hebben we een fiftyfifty-deal behaald. We hadden ook gewoon geen toestemming voor het nummer kunnen geven, maar dan blaas je je eigen bruggen op. We vonden het nummer goed. Bovendien, hoe meer controverse en aandacht zo'n plaat trekt, hoe meer geld er aan het einde van de rit op je bankrekening staat. De auteursrechten kregen we nog niet, maar aan de verkooproyalty's verdienden we al ongeveer 100.000 euro bruto. Dat lijkt veel, maar je brengt niet elke maand zo'n plaat uit." "We hebben geluk dat we nu langzaam in een segment van internationale exploitatie binnenraken, maar van de platenverkoop kan je niet meer leven. Van wat YouTube, Spotify en andere streamingdiensten opbrengen, al helemaal niet. Als ik 100.000 plays op Spotify haal, krijg ik daar misschien 4 euro voor. Dan denk je bijna: houd je 4 euro maar." Over hun plannen blijft het duo van Lazy Jay vaag. "We hebben een pak ijzers in het vuur. Alle grote internationale platenfirma's willen een deal . Of we dat doen, is nog de vraag. We zijn al zo ver geraakt zonder hun hulp", zegt Jef Martens. "Op creatief niveau is er een Basto-plaat featuring Will.i.am in de maak, maar dat kan nog zes maanden duren. Deze maand zijn we vaak op Studio Brussel te horen , want we hebben het themalied gemaakt voor hun zomercampagne On The Rocks." JULIE DE JONGHE"Als mensen vragen hoeveel zo'n hit opbrengt, zeg ik: 'Tot nu toe -150.000 euro'"