Reacties: e-trends@trends.be
...

Reacties: e-trends@trends.be G mail staat momenteel nog in de kinderschoenen. De dienst bevindt zich in een testfase en is enkel toegankelijk op uitnodiging. Toch laat Google nu al zien hoe het zich van concurrenten als Hotmail en Yahoo! wil gaan onderscheiden. First things first: Gmail biedt een zee aan ruimte. Voor wie zich in de cijfertjes wil verdiepen: terwijl Hotmail 2 megabyte ter beschikking stelt, gaat het bij Gmail om niet minder dan 1000 megabyte. De simpele samenvatting: de opslagruimte bij Gmail is zo groot dat normale gebruikers eigenlijk nooit een bericht naar de prullenbak hoeven te sturen. Of uw inbox nu 100, 1000 of 10.000 berichten bevat, de kans dat Gmail u wijst op het feit dat uw postvakje tot de nok gevuld is, is zeer klein. Maar wat doet u in 's hemelsnaam met zoveel plaats, en hoe zorgt u ervoor dat u door de bomen het bos nog ziet? Als het een geruststelling kan zijn: Google heeft enige ervaring met zoekmachines. De kennis die men op dat gebied opgedaan heeft, zit dan ook in de nieuwe e-maildienst ingebakken. Het betekent concreet dat u uw hele e-mailbestand kunt doorzoeken op basis van trefwoorden. En in tegenstelling tot de zoekmogelijkheden van programma's als Outlook, is de snelheid verbluffend. Net zoals u dat van Google gewoon bent, verschijnen binnen enkele milliseconden alle pagina's (in dit geval: alle berichten) waarin het door u gezochte woord voorkomt. Bekijkt u een van deze berichten, dan duidt Gmail in een fluokleurtje aan waar het woord precies voorkomt. Gmail heeft nog meer bijzondere, bijna excentrieke trekjes. Zo zult u vergeefs zoeken naar een apart vakje waar de door u verzonden berichten in terechtkomen. Google vermengt verzonden en ontvangen e-mails en toont ze als conversaties. Wat u schrijft staat bijvoorbeeld bovenaan, de reactie van uw collega daaronder, uw eigen repliek weer een paar lijntjes lager. Telkens als u een nieuw bericht ontvangt, staat niet alleen deze mail bovenaan in uw postvakje, maar wordt opnieuw het hele gesprek getoond. Vooral in combinatie met de snelle zoekmogelijkheden is dat heel prettig werken, want na een zoekfunctie krijgt u meteen de hele conversatie in chronologische volgorde te zien. Om het overzicht te bewaren, kunt u dan individuele berichten tonen of verbergen. Wilt u e-mailberichten toch liever in uw eigen klassement bewaren, dan stelt Gmail wellicht teleur. Het is immers niet mogelijk om met mappen op verschillende niveaus te werken. Een hiërarchische indeling als Verkoop û Cijfers û 2004 û Juni is dus niet mogelijk. Het enige wat enigszins in de buurt komt, is de mogelijkheid om berichten automatisch of handmatig te labelen. U kunt zoveel eigen labels maken als u wilt en ze per bericht toekennen of via een filter werken. Die zorgt er bijvoorbeeld voor dat alle berichten van uw baas automatisch als 'Werk' bestempeld worden. Berichten met een label kunnen apart opgevraagd worden - toon me alle berichten met het label Werk - maar verschijnen daarnaast ook nog steeds in de algemene inbox. Gmail wordt pas later dit jaar officieel gelanceerd en zal hoe dan ook gratis aangeboden worden. Google wil geen opdringerige reclamebanners tonen, maar houdt het - net zoals op de bekende zoekmachine - bij eenvoudige contextgerichte tekstadvertenties. Die aanpak lokte al meteen veel kritiek uit, want uiteindelijk gaan de Google-computers in uw e-mailberichten op zoek naar relevante woorden om daaraan reclameboodschappen te koppelen. Maar wellicht vindt u dat minder erg dan de knipperende advertenties die andere diensten u voorschotelen. Raphael Cockx