Unibet België maakt deel uit van de Unibet Group Plc, een bedrijf dat noteert op de beurs van Stockholm. De groep werd opgericht in 1997 en levert een platform voor sportweddenschappen, casinogames en onlinepoker aan 7 miljoen klanten in meer dan 100 landen. Dat gebeurt via lokale websites in 27 talen. In 2012 leverden 490.000 actieve spelers de groep een 'gross winnings revenue' op van bijna 230 miljoen euro. Dat is het brutospelresultaat uit alle onlinespelen. De hoofdzetel van Unibet bevindt zich in Malta, maar er zijn filialen over heel Europa met meer dan 700 medewerkers. Het bedrijf koos bewust voor lokale licenties.
...

Unibet België maakt deel uit van de Unibet Group Plc, een bedrijf dat noteert op de beurs van Stockholm. De groep werd opgericht in 1997 en levert een platform voor sportweddenschappen, casinogames en onlinepoker aan 7 miljoen klanten in meer dan 100 landen. Dat gebeurt via lokale websites in 27 talen. In 2012 leverden 490.000 actieve spelers de groep een 'gross winnings revenue' op van bijna 230 miljoen euro. Dat is het brutospelresultaat uit alle onlinespelen. De hoofdzetel van Unibet bevindt zich in Malta, maar er zijn filialen over heel Europa met meer dan 700 medewerkers. Het bedrijf koos bewust voor lokale licenties. Sinds de overname van Mr. Bookmaker in 2007 heeft Unibet ook een vaste stek in België, er zijn drie voltijdse medewerkers. "De Belgische markt biedt heel wat groeiperspectieven", zegt Dennis Mariën, countrymanager van Unibet België. "Daarom hebben we ook hier in juli vorig jaar een onlineplatform gelanceerd. We onderscheiden ons duidelijk van anderen omdat we volledig vergund zijn en voldoen aan de eisen die zijn vastgelegd door de Belgische Kansspelcommissie. We willen onze klanten online-entertainment bieden in alle veiligheid." Het nieuwe onlineplatform heeft een positieve invloed op de resultaten van Unibet België. De brutowinst steeg in het vierde kwartaal van 2012 met 45 procent tegenover dezelfde periode in het jaar voordien. Ook de eerste resultaten voor 2013 zijn naar verluidt veelbelovend. "Wie een weddenschap plaatst via ons webplatform moet beseffen dat hij eigenlijk tegen Unibet speelt", zegt Mariën. "Als een van de belangrijkste en meest ervaren spelers in de markt hebben we een aanzienlijke expertise om de uitkomst van de sportevenementen statistisch te kunnen berekenen. Het is dan aan de klant om de kennis van onze experts uit te dagen. Dat zijn de regels van het spel. Het is jammer dat matchfixing, het manipuleren van wedstrijden, nog te vaak geassocieerd wordt met onlineweddenschappen." Als een van de stichtende leden van European Sports Security Association (ESSA) monitort Unibet voortdurend de activiteiten op zijn websites. Verdachte transacties worden meteen gemeld aan onder andere de bevoegde overheidsinstanties. Op die manier wil het voorkomen dat manipulatie door criminele organisaties de reputatie van de sector schaadt. Unibet België biedt het platform met de meeste producten aan. "Vorig jaar sloten we een partnerschap met Rank Group Plc. Dat is een bedrijf dat onder meer de casino's in Middelkerke en Blankenberge uitbaat. Rank kreeg eind vorig jaar een licentie van de Belgische Kansspelcommissie om online casino- en pokergames te exploiteren, waardoor we die nu ook kunnen aanbieden op Unibet.be. We zijn de eerste Belgische speler die een volledige kansspelportfolio op een gereguleerde manier verzamelt onder één dak." "Onze concurrenten beperken zich voornamelijk tot casinospelletjes. Unibet heeft er altijd bewust voor gekozen om de marketing- en communicatie-inspanningen te focussen op sportweddenschappen. Dat is nu eenmaal onze kernactiviteit. Deze strategie geeft ons bovendien de unique selling proposition die elke adverteerder zoekt in een marketingomgeving. Sinds januari is ook de Nationale Loterij gestart met de commercialisering van sportweddenschappen. Wij zien haar niet als een concurrent, maar veeleer als een geloofwaardige partij die kan helpen om de markt de nodige credibiliteit te geven." Dankzij partnerschappen wil Unibet voort lokaal verankeren. Er waren al langer samenwerkingen met Beerschot, Antwerp en Cercle Brugge, en sinds oktober ook met Standard. Door dit nieuwe samenwerkingsverband kan Unibet in Wallonië naambekendheid opbouwen. "Maar Standard is een bijzondere ploeg", weet Mariën. "Het heeft een uitgebreide supportersschare over het hele land, dat is goed voor onze zichtbaarheid in heel België." "Unibet heeft een sterke link met voetbal. Het is de meest gemediatiseerde sport in ons land. Onze partnerschappen met de voetbalclubs zijn altijd gebouwd op twee pijlers. Ze geven visibiliteit via de schermen rond de voetbalvelden, niet alleen in de stadions, maar ook op televisie. We kunnen ook de online- en offlinekanalen van de clubs aanwenden om onze doelgroepen te bereiken: mailings, de clubwebsites, enzovoort. Zulke partnerschappen geven ons ook de kans om voetbalfans extra in de watten te leggen. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld Standard- en Beerschot-supporters de mogelijkheid gegeven deel te nemen aan een wintertrainingskamp van hun favoriete team." Onlangs werd ook bekend dat Unibet tot minstens juni 2015 de nieuwe partner van de Pro League wordt. "Daarmee willen we de manier waarop mensen voetbal ervaren nog versterken. Dat doen we door de statistieken die we zelf gebruiken om onze kansen te berekenen, te delen met iedereen. Als officiële Pro League-partner kunnen we deze informatie via diverse kanalen verspreiden: via livewedstrijden en sportprogramma's op tv, via een uitgebreide website en via de meest gedownloade gratis mobiele applicatie in België. Daarnaast bieden we uiteraard ook de mogelijkheid om voetbalmatchen nog leuker en spannender te maken door het plaatsen van weddenschappen. Dat komt de sportbeleving ten goede." Unibet wil in de toekomst blijven investeren in het delen van informatie met zijn klanten. Daarnaast staan ook de innovatie en de lancering van nieuwe producten en diensten op de agenda. "Het succes van smartphones en tablets, en de groeiende kwaliteit van mobiel internet zetten ons ertoe aan een mobiel platform uit te bouwen dat sinds kort beschikbaar is voor onze Belgische spelers. Ook de evolutie van de smart tv zal nieuwe kansen creëren voor de online-entertainmentsector. Voor we nieuwe activiteiten ontplooien, willen we investeren in de educatie van de markt. Onlinegokken heeft voor velen nog een te negatieve bijklank. Het is onze taak om sportliefhebbers duidelijk te maken dat een gereguleerde markt hun veiligheid ten volle garandeert." ROEL VAN ESPEN"Voor we nieuwe activiteiten ontplooien, investeren we in educatie. Online gokken heeft nog een te negatieve bijklank"