Vier jaar geleden stelde Land Rover een auto voor die de eerste in zijn soort was: de Range Rover Evoque Cabrio, een SUV zonder dak. Het model werd in alle stilte afgevoerd, omdat de verkoop zelfs voor een nichewagen al te sterk bleek tegen te vallen. Met de T-Roc Cabrio van Volkswagen krijgen we een tweede poging om die nieuwe koetswerkvorm te introduceren. Noem het gerust een gokje van Volkswagen, want het succes is niet gegarandeerd.
...

Vier jaar geleden stelde Land Rover een auto voor die de eerste in zijn soort was: de Range Rover Evoque Cabrio, een SUV zonder dak. Het model werd in alle stilte afgevoerd, omdat de verkoop zelfs voor een nichewagen al te sterk bleek tegen te vallen. Met de T-Roc Cabrio van Volkswagen krijgen we een tweede poging om die nieuwe koetswerkvorm te introduceren. Noem het gerust een gokje van Volkswagen, want het succes is niet gegarandeerd. Met de T-Roc heeft Volkswagen wel weer een cabrio in zijn gamma. Sinds de zesde generatie van de Golf ging de populaire middenklasser niet meer dakloos. En ondertussen is ook de productie van de Beetle en zijn cabriovariant stopgezet. Dat Volkswagen voor de T-Roc koos om opnieuw een dakloze in de showroom te parkeren, heeft alles te maken met de nog altijd groeiende populariteit van de SUV. De klassieke T-Roc is sinds zijn lancering in 2017 snel uitgegroeid tot een van de succesnummers van Volkswagen. Er zijn al iets meer dan 360.000 exemplaren van gebouwd. Hoewel de designers van Volkswagen hier kozen voor twee deuren, vinden vier inzittenden er vlotjes plaats. De stoffen kap is heel compact, maar vreet uiteraard wat volume weg uit de koffer, die nog maar 284 liter aankan. Met de zithouding is het even wennen, en het uitzicht rondom is veeleer beperkt. Dit is geen auto om sportief mee door bochten te scheuren: voor het rijgevoel gaf Volkswagen duidelijk prioriteit aan comfort. Oneffenheden in het wegdek worden keurig opgevangen door de ophanging. De stoffen kap is heel geslaagd. De isolatie is meer dan voldoende als je gesloten rijdt. Om het dak open te klappen, wat ook tot 30 kilometer per uur tijdens het rijden mogelijk is, volstaan een luttele tien seconden. Meer dan een druk op de knop is daar niet voor nodig. Ook dakloos behoudt de wagen een behoorlijk comfortniveau: zelfs zonder windscherm blijft de wervel in het interieur binnen de perken. De afwerking van het interieur is niet meteen de sterkste kant van de gewone T-Roc, met te veel harde plastic. Die kritiek heeft Volkswagen duidelijk gehoord. Hoewel we nog een heel eind van het niveau van de Golf blijven, zitten in deze cabrioversie al wat meer materialen van hogere kwaliteit.