Wie er vroeg bij is, vindt het gat in de markt. Bernard Perelsztejn neemt dit principe letterlijk met zijn krant "Good Morning News".
...

Wie er vroeg bij is, vindt het gat in de markt. Bernard Perelsztejn neemt dit principe letterlijk met zijn krant "Good Morning News".Sinds september 495 verdeelt Bernard Perelsztejn in de Brusselse hotels het gratis dagblad Good Morning News. "De krant ligt om zes uur 's morgens in de vijftig belangrijkste hotels van Brussel, die 85 % van het aantal bedden vertegenwoordigen. De krant mikt op buitenlandse zakenlui, die 80 % van de clientèle van de hotels maken. De buitenlandse kranten liggen pas na acht uur 's morgens in de hotels. Op de International Herald Tribune na." Good Morning News heeft zes versies : Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Verenigde Staten. Het dagblad bestaat uit twee bedrukte pagina's van A3-formaat en brengt nieuws uit het land van de zakenman. Azimut is on line verbonden met het persbureau AFP, waar de informatie vandaan komt. "We brengen per krant een dertigtal artikels. Het is kort nieuws, met de belangrijkste informatie, zoals het radiojournaal. Er is geen plaats voor analysen en commentaar, de krant heeft geen opinie." Politiek, cultuur en sport voeren de boventoon. Moving to Brussels is een dagelijks weerkerende rubriek, met voornamelijk praktische tips over wonen in de hoofdstad van Europa. Good Morning News verschijnt zes dagen in de week en wordt gedrukt op 6000 exemplaren. De hotels, en ook de zakenlui, krijgen het blad gratis. Het wordt geplaatst op displays. De krant wordt gefinancierd via reclame-inkomsten. Die reclame is sterk gericht : luxewinkels ( Bally, Cartier...), ticketreservatie ( Carlson Wagonlit), elektronische geldtransacties ( Western Union). "We hebben nog een gebrek aan credibiliteit, en dus te weinig grote, interessante adverteerders." Daarom ging Azimut een alliantie aan met B-Net, een reclameregie, gespecialiseerd in een reizend zakenpubliek. De belangrijkste aandeelhouder van de bvba Azimut is de schoonvader van Bernard Perelsztejn, die zelf actief is in de hotelsector. Perelsztejn hoopt het eerste boekjaar, dat afsluit eind 1996, af te sluiten met 5 miljoen frank omzet. Het bedrijf, bemand door twee vaste werknemers en een tiental freelance-journalisten, is voorlopig verlieslatend. "Leven van reclame-inkomsten alleen is in België onmogelijk." Daarom verschijnen edities in Moskou en Parijs, via een franchising. Azimut stuurt de redactionele teksten per modem, de reclamewerving is lokaal. Eind volgend jaar wil Perelsztejn de franchise in een tiental Europese landen toepassen.BERNARD PERELSZTEJN (AZIMUT) Gratis krant voor internationaal zakenpubliek in Brussel.