Barco is met zijn digitale projectoren traditioneel actief in het topsegment van de markt (zoals de bioscopen), maar deed in 2013 de stap naar het middensegment (zoals grotere vergaderzalen, auditoria). Eind vorig jaar lanceerde het een eerste reeks van projectoren.
...

Barco is met zijn digitale projectoren traditioneel actief in het topsegment van de markt (zoals de bioscopen), maar deed in 2013 de stap naar het middensegment (zoals grotere vergaderzalen, auditoria). Eind vorig jaar lanceerde het een eerste reeks van projectoren. Dealers volgen de voorraad op, zoeken resellers en ontwikkelen de markt, met een sterke ondersteuning vanuit Barco. Zelf beheert Barco in de eerste plaats de supply chain. Dat betekent dat het goed moet begrijpen hoe de verkoop op verschillende plaatsen ter wereld evolueert. Vervolgens moet het inschatten hoeveel voorraad een dealernetwerk vereist en dat tijdig laten weten aan de leveranciers. Dat houdt risico's in. Bij onderschatting heeft een leverancier niet de flexibiliteit om de schokken op te vangen en daalt het marktaandeel. Bij overschatting zal een leverancier niet zomaar voor bepaalde tijd helemaal stoppen met produceren -- die ruimte laten contracten niet -- en stapelt de voorraad zich op. Goed geïntegreerde ketenprocessen vormen de sleutel om een goede marge te realiseren met een minimale voorraad. Supply chain management is voor Barco in de middenmarkt cruciaal om de rendabiliteit te sturen. Dat leidde binnen Barco tot het bijschaven van de vaardigheden in forecasting, maar bijvoorbeeld ook tot het opzetten van het programma Connect om de relatie met de distributeurs en de resellers te stroomlijnen. "Het distributienetwerk zijn we nog aan het uitbreiden", zegt Piet Vandenheede, business process owner supply chain management. "West-Europa en Noord-Amerika zijn goed ontwikkeld, maar we werken nog verder in China en in andere regio's." Barco had in zijn nichemarkten de supplychaincompetenties al ver ontwikkeld, maar staat vandaag voor de uitdaging om dit ook in de meer complexe middenmarkt als strategische troef uit te spelen. VP operations Johan Heyman bevestigt: "We willen niet gewrongen geraken tussen een leverancier die een vast productieplan verkiest en een distributeur die zo veel mogelijk flexibiliteit wenst." In die context evolueerde de supply chain manager tot een schakelfunctie tussen business en de operaties, maar met een accent op business. "Anders creëer je een veredelde planningsfunctie", zegt Heyman. "De moderne supply chain manager denkt in eerste instantie vanuit een strategische visie op zijn marktsegment. Daarom is dit in de organisatie een scharnierfunctie. De organisatie boekt de beste resultaten waar de mensen van de supply chain het sterkste marktinzicht hebben."