Goedaardige bacteriën

Patrick Dhaese is operationeel directeur bij start-up ActoGeniX. Zijn ervaring in moleculaire biologie moet het biotechbedrijf vooruithelpen.

Van kindsbeen voelde Patrick Dhaese (52) zich tot de wetenschap aangetrokken. De Assenedenaar studeerde scheikunde aan de Universiteit Gent en doctoreerde in moleculaire biologie. Tien jaar lang bleef hij actief aan de universiteit. Toen wenkte de bedrijfswereld. “Erg groot was die stap niet, want in de laboratoria van de Gentse universiteit werkte ik al voor de industrie.”

Van 1982 tot 1989 leidde Patrick Dhaese een onderzoeksconsortium van Belgische bedrijven die de industriële toepassing van micro-organismen exploreerde. Van 1989 tot 1996 was hij actief bij Solvay in Brussel, als verantwoordelijke voor de wereldwijde research & development op het gebied van industriële enzymen. Vervolgens stapte hij over naar GlaxoSmithKline: “Bij GSK werkte ik op verschillende plaatsen in het senior management. Ik overzag zowel de technische ontwikkeling als de klinische effectiviteit van nieuwe vaccins. Uiteindelijk werd ik bij GlaxoSmithKline Biologicals in Rixensart directeur R&D Planning en Clinlabs.”

Toen kwam het aanbod van ActoGeniX, een spin-off van VIB en de Universiteit Gent. Onlangs meldde de start-up de succesvolle afronding van een financiering van 11,5 miljoen euro. Aandeelhouders zijn Gimv en het Amsterdamse Life Sciences Partners, met participatie van Biotech Fonds Vlaanderen.

Dhaese voelt zich vooral aangetrokken door het TopActplatform van ActoGenix, dat op relatief korte termijn een gediversifieerd aanbod van therapeutische producten moet genereren. Vandaag zijn al diverse producten beschikbaar waarmee de effectiviteit in dierenstudies kon worden aangetoond, alsook veiligheid en goede tolerantie. “Het is uitzonderlijk dat een start-up al in de eerste fase van de klinische studie testen op menselijke proefpersonen uitvoert. Daardoor weten we dat de molecule goed verdragen wordt. Mijn taak wordt het ontwikkelen van het productieproces met het oog op de tweedefasetesten van 2008. We willen een medicijn ontwikkelen voor de behandeling van de ziekte van Crohn.”

De lanceringsdatum van het medicijn hangt af van vele factoren. “We werken aan een oraal medicijn, een capsule op basis van levende, goedaardige bacteriën. Die bacteriën maken een stof aan die antiontstekingseigenschappen bezit en een genezend effect heeft. Ik voel dat we in de goede richting zitten.”

PATRICK DHAESE (ACTOGENIX)

IS: directeur CMC Operaties ActoGeniX.

VRIJE TIJD: tuinieren, fietsen, tennis, film en reizen.

JST