A f en toe, meestal op een receptie, vertelt er mij wel eens iemand dat hij (het is altijd een hij) deze columns nogal 'negatief' vindt. Ik reageer dan meestal stomverbaasd. En de gesprekspartner gebruikt vervolgens woorden als: ironisch, cynisch, afbrekend, sarcastisch, en hij haast er zich dan bij te zeggen dat hij dit soms wel leuk vindt. Maar meestal hoor je toch een diepe toon van ernstige bekommernis. Kan ik niet wat positiever worden? Het antwoord is dan natuurlijk dat ik al vreselijk positief ben. Je moest je eens voorstellen hoe deze columns er zouden uitzien als ik ongelukkig, negatief, niet-gemotiveerd of rancuneus zou zijn. Maar toegegeven, deze columns dienen voor mij ook om verslag uit te brengen over alle bizarre, paradoxale, kafkaiaanse en hallucinante processen die zich afspelen in een complexe wereld van werk, economie en management. Een voorbeeld van zo'n paradox is dan uiteraard een gesprekspartner die geërgerd opmerkt dat ik positiever moet zijn.
...

A f en toe, meestal op een receptie, vertelt er mij wel eens iemand dat hij (het is altijd een hij) deze columns nogal 'negatief' vindt. Ik reageer dan meestal stomverbaasd. En de gesprekspartner gebruikt vervolgens woorden als: ironisch, cynisch, afbrekend, sarcastisch, en hij haast er zich dan bij te zeggen dat hij dit soms wel leuk vindt. Maar meestal hoor je toch een diepe toon van ernstige bekommernis. Kan ik niet wat positiever worden? Het antwoord is dan natuurlijk dat ik al vreselijk positief ben. Je moest je eens voorstellen hoe deze columns er zouden uitzien als ik ongelukkig, negatief, niet-gemotiveerd of rancuneus zou zijn. Maar toegegeven, deze columns dienen voor mij ook om verslag uit te brengen over alle bizarre, paradoxale, kafkaiaanse en hallucinante processen die zich afspelen in een complexe wereld van werk, economie en management. Een voorbeeld van zo'n paradox is dan uiteraard een gesprekspartner die geërgerd opmerkt dat ik positiever moet zijn. Bij wijze van boetedoening, maar zonder de belofte dat ik mijn leven zal beteren, neem ik u mee naar een project dat echt het goede nieuws over werk verspreidt. The Goodwork® Project is een grootschalig project om individuen en instellingen te promoten die een toonbeeld zijn van goed werk. Alleen al de definitie van 'good work' is een illustratie van hun eigen principe. 'Good work' is werk van excellente kwaliteit, maatschappelijk verantwoord en betekenisvol voor de uitvoerders ervan. Ik moet dan denken aan Willy, die onze badkamer is komen verfraaien, aan de service van een makelaarskantoor, aan de knappe manier waarop een notaris een saaie akte toelichtte, aan de manier waarop mijn secretaresse (sorry, 'managementassistente') net dat soort werk uit mijn handen houdt waarvan ze weet dat ik het toch ga verknoeien, aan onze postbode en aan een verpleegkundige in de dienst palliatieve zorgen. Ik kan zo voor de vuist tien voorbeelden geven. Met de tegenvoorbeelden vul ik vaak deze column, maar the Good-work® Project wil dus net het omgekeerde in de belangstelling brengen. En ik breng nu het Goodworkproject onder uw aandacht (www.goodworkproject.org). Zo zie je maar, goed werk... werkt aanstekelijk en ik geef graag toe: toen ik er voor het eerst over hoorde, dacht ik bij mezelf: en waar, Marc Buelens, lever jij nu goed werk? Beste lezer, het antwoord op deze vraag is erg confronterend, of beter: positief stimulerend. Bent u ondernemer? Dan is de kans groot dat u snel kunt zeggen: ik lever dagelijks goed werk, ik heb mijn bedrijf schitterend uitgebouwd, ik stel mensen tewerk, laat leveranciers draaien, verblijd mijn klanten. De vraag is dan, beste ondernemer: zorgt u er ook voor dat ook uw medewerkers kunnen genieten van 'goed werk'? Als het antwoord op deze vraag 'ja' is, dan mag u zichzelf tweemaal feliciteren. Het is duidelijk dat sommige sectoren nog een heel lange weg af te leggen hebben vooraleer ze 'good work' in hun missieverklaring mogen zetten. Ik denk spontaan aan de bouwsector, waarover ik de jongste paar maanden weer enkele staaltjes heb mogen aanhoren. Oeps, sorry, macht der gewoonte, we zijn weer negatief. Gelukkig ontmoet je nog veel mensen die knappe dingen doen rond rationeel watergebruik, microleningen, kunsttentoonstellingen en noem maar op. Een prachtig voorbeeld van wat 'The Goodwork® Project' bedoelt, is het werk van de onlangs overleden Anita Roddick. De dame had voor haar bedrijf een 'echte' missieverklaring. De Body Shopmedewerkers wisten verdorie goed waarmee ze bezig waren en de stichtster bleef maar hameren op sociale rechtvaardigheid, zinvolheid en respect. En toch kon ze een bijzonder rendabele business uitbouwen waarmee ze een mooi voorbeeld stelde dat 'goed werk' en 'geld verdienen' mekaar helemaal niet uitsluiten. Integendeel, op de lange termijn leidt geknoei, gefoefel en geslenter tot economische neergang. The Goodwork® Project is ooit ontstaan omdat men steeds meer vaststelde dat experts (tandartsen, accountants, advocaten, onderzoekers) bezwijken voor externe druk en dus hun gegevens vervalsen, verkeerde diagnoses stellen of knoeiwerk afleveren. Hoe kan dit vermeden worden? Het is een variatie op het oude thema uit timemanagement: het slechte werk ('brandjes blussen') verdrijft het goede werk ('brandpreventie'). De knapste experts komen in verleiding als onverantwoorde deadlines, de tijdsdruk, het snel ophoesten van resultaten, de bovenhand krijgen. Men probeert via het Goodworkproject de zaken positief aan te pakken, door het verzamelen van inspirerende voorbeelden, het helder stellen van de juiste waarden en idealen en zelfs door het ter beschikking stellen van een toolkit. Toolkit? Opletten, Marc, of je wordt cynisch. Positief blijven. Een toolkit dus voor 'Goodwork'. De initiatiefnemers bedoelen gewoonweg: een bezinningslijstje, met enkele pregnante vragen. En die vragen kent u ondertussen al, maar herhaling is de moeder van de wijsheid: waar levert u excellente kwaliteit? Waar bent u zinvol bezig? Waar levert u een knappe bijdrage tot onze samenleving? De auteur is hoofddocent aan de Universiteit Gent en partner van de Vlerick Leuven Gent Management School. Reacties: marc.buelens@trends.be Marc Buelens