Elders in de wereld, in de Verenigde Staten, Rusland of China, doet de Touareg het nog altijd uitstekend. Maar bij ons is hij niet meteen het best verkopende model van Volkswagen. Bij de lancering van de eerste generatie, in 2002, boerde hij uitstekend. Maar toen kwam de crisis. En de fiscale jacht op CO2.
...

Elders in de wereld, in de Verenigde Staten, Rusland of China, doet de Touareg het nog altijd uitstekend. Maar bij ons is hij niet meteen het best verkopende model van Volkswagen. Bij de lancering van de eerste generatie, in 2002, boerde hij uitstekend. Maar toen kwam de crisis. En de fiscale jacht op CO2. Het neemt niet weg dat er nog altijd een markt is voor dit soort auto, dat minstens een zescilinder heeft. Goed voor bestuurders die vaak een trailer moeten meenemen, met een paard, plezierbootje of klein vliegtuigje. De Touareg kan tot 3,5 ton vracht slepen. Of gewoon voor bestuurders die het zich kunnen permitteren niet wakker te liggen van een fiscaal minder gunstige CO2-uitstoot, en voluit voor comfort, luxe en prestaties gaan. Volkswagen zou graag hebben dat wereldwijd nog zo'n 35.000 zulke mensen hun weg vinden naar deze Touareg van de tweede generatie, die nu een facelift krijgt. Dan kunnen de eerste en tweede generatie van de Touareg hun carrière keurig afsluiten met toch maar mooi 800.000 verkochte exemplaren. Dat moet lukken, want 35.000 is niet zo heel ambitieus. Bij Volkswagen kennen ze de markt. Het soort klanten dat auto's als deze koopt, gaat altijd voor het allernieuwste: nu eens Mercedes, dan weer Audi of BMW. In die optiek kan Volkswagen volgend jaar scoren als het de nagelnieuwe derde generatie van de Touareg lanceert. Wij reden we dus met de laatste facelift van de tweede generatie. Nieuw is dat de motoren ietsje krachtiger en zuiniger zijn, maar allemaal voldoen aan de EURO 6-norm. Voorts wat opsmuk aan het uiterlijk, details, het multimediasysteem en nieuwe veiligheidsfuncties. Wij raakten onder de indruk van de free wheeling in de transmissie. Als je de voet van het gas neemt, dan treedt geen motorrem meer op. Lees: de auto vertraagt niet meer, maar rolt gewoon veel langer door. Het gevolg is niet alleen dat je heel romig kunt rijden -- onze bijrijders konden vaak niet voelen dat we de voet hadden gelicht -- maar ook minder verbruikt. De V6 Tdi van 262 pk heeft een normverbruik van 6,6 liter, wat voor een grote en aerodynamisch minder gunstig geschapen SUV niet slecht is. De vernieuwde Touareg verschijnt in november in de showroom. Een prijs is nog niet bekend. Naast de V6 turbodiesel van 262 pk zijn er ook nog een versie met 204 pk, een V8 Tdi van 340 pk en een hybride V6 benzine met elektromotor van 333 pk. Van de V6 met 262 pk is er tot slot nog een versie 'Terrain Tech', die door zeer woest gebied kan rijden. JO BOSSUYT