Een snowboard als marketinginstrument ? Producent Geronimo opent interessante perspectieven.
...

Een snowboard als marketinginstrument ? Producent Geronimo opent interessante perspectieven.Tien dagen duurt het, vooraleer het product van Philip Kennes is vervaardigd. Zijn enige materiaal bestaat uit schuurmachines en persen. Al de rest kruipt in werkuren. Een erg arbeidsintensieve activiteit dus : Philip Kennes is naar eigen zeggen de enige fabrikant in de Benelux van snowboards. "Er zijn bedrijven die merken importeren en verdelen. Mijn aanpak is veel individueler, de productie van het snowboard gebeurt in eigen beheer van a tot z. Elk snowboard is een eenmalig exemplaar, op maat van de klant. Hij kiest zelf het ontwerp, design, de tekening." Als extraatje krijgt de klant naam en geboortedatum in het hout gegrift. In het atelier in Molenstede worden dagelijks vier snowboards opgeleverd. Per seizoen maakt Philip Kennes, samen met zijn vrouw, 400 exemplaren. Daarvoor richtte hij in 1994 de bvba Geronimo op. In 1996 werd een omzet van 3 miljoen frank behaald. Snowboards zijn vooral populair in skilanden zoals Frankrijk, Oostenrijk, de Verenigde Staten en Zwitserland. "België heeft een kleine, maar trouwe markt. Mijn snowboards zijn vrij duur door de vele werkuren. Maar de klant wil in de eerste plaats kwaliteit, de prijs is van minder belang." Het prijsverschil is niet enorm : een goedkoop exemplaar kost 12.000 frank, Philip Kennes verpatst zijn snowboards voor 18.000 frank. De cliëntèle is 16 tot 35 jaar en komt uit alle inkomenscategorieën. Ook ex-skiërs ontdekten recentelijk het snowboard. "Zij zijn heel kapitaalkrachtig."Tien procent van de omzet wordt geëxporteerd, naar de buurlanden. 70 % van de omzet maken de particulieren, één derde vloeit naar marketing. "Een snowboard is een zeer goed marketinginstrument. Het wordt vaak gebruikt in reclamefilms om jongeren te bereiken. Het brengt actie, vaak staat de naam van het product erop." Het snowboard is een merkversterkend gadget voor autoconstructeurs, drankgiganten of reisbureaus.Philip Kennes houdt de distributie in eigen handen, wat de prijs drukt. Promotie gebeurt via beurzen en mond-aan-mondreclame. Uitgebreide dienstverlening maakt klanten trouw. "Dienstverlening is een marketinginstrument dat niets kost. Onderhoud lever ik gratis." Marketing zit de man overigens in het bloed. In de jaren tachtig was hij aan de slag bij L'Oréal en Wella. Met Geronimo besteedt Kennes ook aandacht aan sociale facetten. De naam verwijst naar het Apache-opperhoofd, 3 % van de omzet vloeit naar sociale projecten voor indianen in de Verenigde Staten. PHILIP KENNES (GERONIMO) De klant wil in de eerste plaats kwaliteit, de prijs is van minder belang.