GIN IS MISLUKTE JENEVER

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De Engelse gin is ontstaan uit de jenever, die uit de Lage Landen stamt. Terwijl gin-tonic wereldwijd bekend is en gin al jaren een hype is, raakt de lokale jeneverborrel zijn ouderwetse imago moeilijk kwijt.

Dutch courage

Gin is een afgeleide drank van jenever. Tijdens de Tachtigjarige oorlog (1568-1648) vochten de Engelsen in de Lage Landen tegen de Spanjaarden en zagen hoe de locals zich met een glaasje jenever oppepten voor de strijd. De Engelsen wilden die ‘Dutch courage’ (‘Nederlandse moed’) namaken, maar hadden het juiste recept niet of maakten een fout bij het stoken. Zo ontstond gin, dat vervolgens dankzij het Britse koloniale rijk wereldwijd verspreid raakte.

Dalende trend

Volgens cijfers van het marktonderzoeksbureau Nielsen is het volume verkochte gin de jongste drie jaar met een kwart gestegen, terwijl jenever tussen 2009 en 2013 met 15 procent terugviel. Jeneverproducenten begonnen zelf ginmerken te lanceren om op de vraag naar gin in te spelen. Toch is jenever, goed voor 28 miljoen euro omzet, in België nog altijd behoorlijk groter dan gin, die 20 miljoen euro genereert (zie ook blz. 88).

Meesurfen op de hype

Door het succes van gin beginnen sommige jonge consumenten jenever te ontdekken. Ook internationaal neemt de interesse toe. Tijdens het bezoek van Trends aan de stokerij van Filliers in Bachte-Maria-Leerne was een ploeg van het internationale televisienetwerk Discovery Channel een reportage aan het draaien en eerder al kreeg CEO Bernard Filliers — de vijfde generatie in het familiebedrijf — het bekende lifestylemagazine Monocle over de vloer.

Moutwijn

In Vlaanderen zijn er nog ongeveer twintig producenten van jenever, maar slechts een achttal doet alles zelf. Zij maken nog eigenhandig hun ‘moutwijn’: uit graan gedistilleerde alcohol waaraan later de jeneverbessen worden toegevoegd. De meeste jeneverproducenten kopen moutwijn aan om hun jenever mee te maken.

Twee grote spelers

De jenevermarkt in België wordt gedomineerd door twee grote spelers. Bruggeman uit Gent (met merken als Peterkamp, Smeets en Hertekamp) en Filliers. Opvallend is dat ze op een verschillende manier inspelen op de marktevolutie. Filliers kwam met een eigen gin. Bruggeman maakt geen eigen gin, maar zet de klant ertoe aan zijn jenevers te gebruiken in cocktails. Een succesfactor van gin is immers dat het zich makkelijk laat mengen met andere drankjes.

Marketing

Al sinds de jaren zeventig en tachtig leveren de jeneverproducenten inspanningen om zich een moderner en jonger imago aan te meten. Dat lukte eind vorige eeuw ook even dankzij de lancering van een rist fruitjenevers, waarmee de producenten inspeelden op de zoetere smaak van de consument. Bruggeman, dat behoort tot de Franse sterkedrankengroep La Martiniquaise, heeft de afgelopen jaren het meest geïnvesteerd in nieuwe smaken, verpakkingen en commerciële acties om van het ‘oudemannenimago’ van jenever af te geraken.

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content