De verzekeringsgroep Ageas kreeg vorige week de trofee voor de beste financiële communicatie. De onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt door de Belgische vereniging van financieel analisten. Een pluim op de hoed van Ageas en van Koen Devos, hoofd investor relations. Maar ook Gilke Eeckhoudt, die als hoofd corporate communication verantwoordelijk is voor alle interne en externe communicatie van de groep naar pers, overheden en medewerkers, deelt in de vreugde. Zij en Devos werken nauw samen. Allebei zijn ze een jaar of iets langer in hun huidige functie.
...

De verzekeringsgroep Ageas kreeg vorige week de trofee voor de beste financiële communicatie. De onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt door de Belgische vereniging van financieel analisten. Een pluim op de hoed van Ageas en van Koen Devos, hoofd investor relations. Maar ook Gilke Eeckhoudt, die als hoofd corporate communication verantwoordelijk is voor alle interne en externe communicatie van de groep naar pers, overheden en medewerkers, deelt in de vreugde. Zij en Devos werken nauw samen. Allebei zijn ze een jaar of iets langer in hun huidige functie. KOEN DEVOS. "Ik verzorg de communicatie naar de financieel analisten en fondsbeheerders. Dat zijn experts die op zoek zijn naar gedetailleerde financiële informatie. Tot 2011 ging het vooral over de Fortis-erfenis. Geleidelijk is de focus verschoven naar de verzekeringsactiviteiten. Door altijd heel transparant te zijn en zo veel mogelijk gedetailleerde informatie te verschaffen, hebben de analisten ons verzekeringsverhaal opgepikt." GILKE EECKHOUDT. "Ook in de corporate communicatie zijn we van een reactieve aanpak overgeschakeld op een proactieve. We komen nu zelf met ons verhaal naar buiten. Ageas is nog te weinig bekend als een verzekeringsgroep met een internationaal groeiverhaal. Daar leggen we, ook naar klanten en pers, meer de nadruk op. Eigenlijk is Ageas een van de sterkhouders van de Bel-20, vergelijkbaar met Solvay of Umicore, maar die identiteit als internationale groep moet nog verder versterkt worden." EECKHOUDT. "Het is belangrijk dat we een consistent verhaal vertellen, zowel aan de specialisten als aan het grote publiek. Koen en ik werken dan ook in tandem. We hebben verschillende karakters, maar zijn zeer complementair. We voelen elkaar goed aan. Dat komt misschien omdat we dezelfde leeftijd hebben en allebei openstaan voor positieve veranderingen. We beseffen dat we de krachten moeten bundelen om resultaat te bereiken. Voor Ageas en voor onszelf." DEVOS. "De financieel analisten stellen almaar minder vragen over de zaken uit het verleden. Ze hebben vastgesteld dat de structuur van de groep vereenvoudigd is en reageren daar positief op. Vandaag is de markt meer geïnteresseerd in de verzekeringen en in de rendabiliteit van die activiteiten. Ook naar de joint venture met Tesco in het Verenigd Koninkrijk wordt vaak geïnformeerd. Vorig jaar hebben we een investor day georganiseerd over onze Aziatische poot, dit jaar lag de focus op schadeverzekeringen." EECKHOUDT. "Er zijn handelsmissies naar Turkije en Thailand, landen waar Ageas aanwezig is. Vanuit het communicatiedepartement ondersteunen we die acties om onze internationale dimensie in de verf te zetten. Daarnaast zijn er de financiële resultaten, die we op kwartaalbasis rapporteren en waar wij toch enkele weken zoet mee zijn. Maar slechts de helft van ons werk valt te plannen. De andere helft zijn zaken die op je afkomen en waar je snel moet op inspelen." DEVOS. "Dat is het leuke aan communicatie. Saai wordt het nooit. Ik heb in mijn carrière als financieel analist, fondsbeheerder en aandelenbroker gewerkt. En precies in investor relations kan ik al die ervaringen combineren." P.C."De financieel analisten stellen almaar minder vragen over de zaken uit het verleden"