GIDSEN

Krantenstrijd

Zaterdag 8 februari zat in alle brievenbussen van Vlaanderen een folder van De Morgen op krantenpapier. “De Morgen presenteert de gids die alle andere overbodig maakt,” zo luidt het. “Steden uit de doeken” brengt 22 wandelingen door Londen, Parijs en Amsterdam ; de nieuwe verzamelserie wordt vanaf 1 maart als bijlage bij de krant gegeven. En op maandag 10 februari verkondigde Het Nieuwsblad via de radio dat deze krant vanaf 19 februari maar liefst vijf stedengidsen in afleveringen cadeau geeft : Londen, Amsterdam, Parijs, Barcelona en New York.

Toeval, of wat ? Heidi Brepoels, commercieel manager bij Nieuwsblad-uitgever VUM : “Een dergelijk project zat al een hele tijd in de plannen ; begin vorig jaar hebben we al contacten gelegd met mogelijke makers van zo’n product. Eigenlijk wilden we ermee uitpakken in het najaar van 1996, maar touroperators vertelden ons dat de ideale periode het voorjaar was.” De VUM-actie wordt ondersteund door radio, televisie, bijsluiters in tijdschriften en advertenties in de eigen kranten.

De Morgen liep vorige zomer ook al rond met plannen voor een stedengids in afleveringen, waarmee men in het najaar had willen starten. De imagocampagne, de abonnementenwerving en de serie “Kunst uit de doeken” hadden echter te veel van het budget opgesoupeerd om de stedengids nog in 1996 te kunnen uitbrengen. Er moesten dus sponsors komen : dat zijn Thalys en Eurostar geworden.

Volgens Inez De Pooter, account executive voor De Morgen bij reclamebureau GV/Company, kwam men een paar weken geleden aan de weet dat Het Nieuwsblad ook zou starten met een stedengids. “Natuurlijk is dat niet prettig,” zegt ze. “We hadden twee mogelijkheden : het hele project eerder laten starten, of alleen de communicatie wat vervroegen. Het eerste was logistiek niet mogelijk ; daarom hebben we de communicatie aangepast.” Vanaf 10 februari zette men het eigen medium in, evenals radio en tijdschriften. De huis-aan-huisfolder kwam er als extraatje bij : die stond niet in de oorspronkelijke planning. De tv-spotjes kwamen een week vroeger dan voorzien (vanaf 17 februari).

De Morgen werkt met de Britse uitgeverij Dorling-Kindersly, die de Capitool-reisgidsen uitbrengt en waarvan ook de bijlage “Kunst uit de doeken” kwam. Het Nieuwsblad ging in zee met Lannoo.

STEDENGIDSEN Het Nieuwsblad begon er als eerste mee, waarop men bij De Morgen besloot de communicatie wat vroeger te laten starten.

MARKETING JAARBOEK Nummer 9 volgt het beproefde recept van de vorige edities.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content