PORTAALBOUW, THE AMERICAN WAY.
...

PORTAALBOUW, THE AMERICAN WAY.Een goed voorbeeld van de razendsnelle manier waarop de Amerikaanse verticale portaalsites zich kunnen ontwikkelen is WebMD ( www.webmd.com). 1994-95: Met 25.000 dollar gestart door een verpleegster en haar echtgenoot als een telediagnosedienst voor hartpatiënten. 1997: Ontwikkeling van gespecialiseerde callcentersoftware en aanpassing aan het internet, co-branding, installatie van een prestigieuze raad van bestuur, verkoop in 38 staten. 1998: De telegeneeskundedivisie wordt verkocht, de firma herdoopt tot WebMD Inc. Medische diensten- en softwareleverancier HBOC neemt 5%. November 1998: Vanaf nu een proliferatie van co-marketingakkoorden, onder meer met E-trade (on line beleggende dokters krijgen WebMD-lidmaatschap), MedQuist (medische transcriptiediensten), DePuy Orthopaedics (orthopedische apparaten, deel van Johnson & Johnson) en Readers' Digest. Januari 1999: Overname van twee andere gezondsheidsinformatienetwerken. Farmagroothandel McKessonHBOC, ziekenhuis-vzw-organisatie Premier, het nummer twee in ziekenhuizen in de VS Tenet Healthcare en ziekteverzekeraar Trigon Blue Cross Blue Shield investeren. Februari 1999: Participatie van 30% in het tweede grootste medische interimbureau in de VS. CNN News Group koopt een participatie en levert nieuws, WebMD partnert met de gezondheidssectie op CNN Interactive en adverteert gedurende drie jaar voor miljoenen dollars op CNN. Maart 1999: WebMD betaalt 52 miljoen dollar voor positionering op portaal Lycos. Co-marketing met AHT, een elektronische berichtendienst voor labotestresultaten. April 1999:DuPont koopt voor 180 miljoen dollar aan WebMD-abonnementen voor dokters (6 miljoen maanden) en nog eens voor 40 miljoen dollar reclame en wordt vijf jaar de exclusieve inhoudsleverancier voor life sciences. Mei 1999: WebMD fuseert met concurrent Healtheon (°1996). Microsoft investeert 250 miljoen dollar. Nog eens 110 miljoen dollar komt van Covad, Excite, Intel, Softbank en Superior Consultant. Het nieuwe Healtheon/WebMD start met 330 miljoen dollar (12,8 miljard frank) aan abonnementsgaranties, 140 miljoen dollar (5,46 miljard frank) aan advertentie-inkomsten over vijf jaar en een transactievolume van 500 miljoen dollar per jaar. Augustus 1999:Ogilvy & Mather Worldwide moet WebMD wereldwijd promoten. September 1999: WebMD sponsort en levert video- en audiobijdragen aan de gezondheids- en fitnessrubriek op Yahoo! Broadcast. BRUNO LEIJNSE