Sinds kort leidt de Zweed Matts Lundgren (39) Hansen Transmissions, de Antwerpse fabrikant en ontwikkelaar van aandrijfsystemen. Het Britse moederbedrijf Invensys - een gigant in de industriële automatisering - steunt op drie pijlers: energiebeheer, productiebeheer en ontwikkeling. "En het is in die laatste tak dat Hansen Transmissions thuishoort," zegt Lundgren.
...

Sinds kort leidt de Zweed Matts Lundgren (39) Hansen Transmissions, de Antwerpse fabrikant en ontwikkelaar van aandrijfsystemen. Het Britse moederbedrijf Invensys - een gigant in de industriële automatisering - steunt op drie pijlers: energiebeheer, productiebeheer en ontwikkeling. "En het is in die laatste tak dat Hansen Transmissions thuishoort," zegt Lundgren. De nieuwer topman werd door Invensys aangetrokken wegens zijn ervaring in fusiebedrijven. Voorheen was hij hoofd van de Rexnord Group, die via de fusiegroep BTR Siebe op zijn beurt onderdeel was van Invensys. Lundgren: "Door de vernieuwde focus heeft Hansen nu zelf buitenlandse dochters die actief zijn in gelijkaardige segmenten." De Zweed streek in 1999 in Brussel neer als vice-president European marketing & sales voor Rexnord. Voordien was hij actief bij het Zweeds-Zwitserse energie- en automatiseringsconcern Asea Brown Boveri. Gedurende tien jaar sliep hij achtereenvolgens in Hongkong, Thailand en Japan. "Een vreemde cultuur en taal houden je nederig," zegt hij. België was minder een cultuurschok, al is dat relatief. "Je weet dat Japan anders is en dus ben je voorbereid. België ligt dan weer dichter bij Zweden, maar kent ook zijn cultuurverschillen. Het zijn net de nuances die je onderschat." Vooral de sociale levensstijl van de Belgen valt hem op. "Zweden zijn introverter. In België zijn informele ontmoetingen ook belangrijk, terwijl in Zweden veel via de telefoon wordt geregeld." Hansen Transmissions legt zich steeds meer toe op windenergie. "De markt van de industriële aandrijfsystemen voor tandwielkasten staat onder druk. De vraag naar aandrijfsystemen voor windturbines kent daarentegen een gestage groei," aldus de fervente zeiler. Om aan die vraag te kunnen voldoen, bouwt Hansen een nieuwe fabriek in Lommel, waar tegen eind 2003 ruim 150 mensen aan de slag moeten zijn. "Momenteel zijn we volop aan het rekruteren," zegt Lundgren. "We hebben het niet makkelijk om geschoolde mecaniciens te vinden. Traditionele sectoren bleken in de recente ICT-boom plots niet meer sexy. Maar deze niche heeft de wind in de zeilen."Lieven Desmet [{ssquf}]Naam: Matts Lundgren (39).Wordt: CEO van Hansen Transmissions. Vrije tijd: zeilen, lopen, fotografie. Om aan de vraag naar aandrijfsystemen voor windturbines te kunnen voldoen, bouwt Hansen een nieuwe fabriek in Lommel.