Auto's bouwen is tegenwoordig zoals spelen met een bouwdoos: in een wagen zitten heel wat onderdelen waarmee autofabrikanten telkens weer een andere constructie kunnen maken. Volkswagen stapte als een van de eerste constructeurs over naar dat productiemodel. Het bekeek de fabriek als een gigantische stock van chassis, motoren, ophangingen, boordplanken en nog veel meer. Neem platform A, motor B enzovoort, zet er een bepaald koetswerk op en je hebt een Volkswagen X. Zet er een ander koetswerk i...

Auto's bouwen is tegenwoordig zoals spelen met een bouwdoos: in een wagen zitten heel wat onderdelen waarmee autofabrikanten telkens weer een andere constructie kunnen maken. Volkswagen stapte als een van de eerste constructeurs over naar dat productiemodel. Het bekeek de fabriek als een gigantische stock van chassis, motoren, ophangingen, boordplanken en nog veel meer. Neem platform A, motor B enzovoort, zet er een bepaald koetswerk op en je hebt een Volkswagen X. Zet er een ander koetswerk in en het resultaat is de Skoda Y - een merk dat tot dezelfde groep behoort. Combineer chassis C met motor D en je hebt een model voor een ander segment. Een constructeur hoeft niet telkens meer te investeren in de productontwikkeling als hij een nieuw model wil lanceren. Het volstaat dat hij de basiscomponenten slim combineert. Vandaag werken alle merken op die manier. Het verklaart de wildgroei in het gamma van de premiummerken: je moet al een fanatieke autoliefhebber zijn om het hele Mercedes-gamma te kunnen opsommen. Die wildgroei is er ook bij de concurrenten, zoals BMW. De BMW Gran Coupé die we voor deze test meekregen, de vierdeursversie van de gewone 2 Reeks, is technisch zo goed als identiek aan de 1 Reeks, omdat hij op hetzelfde platform staat, dat trouwens ook wordt gebruikt bij het zustermerk Mini. De wielbasis, de afstand tussen de voor- en de achteras, is precies dezelfde. Binnenin zien we hetzelfde instrumentenbord, dezelfde console en dezelfde digitale instrumenten. En het is uiteraard allemaal met dezelfde hoge kwaliteitszorg in elkaar gezet. Hetzelfde geldt voor de motoren: de turbodiesel van 2 liter met 190 paarden is geen onbekende. Bent u een BMW-kenner en leest u dat de 2 Gran Coupé op hetzelfde onderstel als dat van de 1 Reeks staat, dan weet u dat die nieuwkomer voorwielaandrijving heeft. Bij sommige BMW-fanaten blijft dat moeilijk verteerbaar, maar in normaal verkeer, met respect voor de geldende snelheidsbeperkingen, merk je daar weinig van, zelfs als het wat sneller gaat. Eigenlijk voel je het alleen als je extreem gaat pezen in de bocht. De 220 d Gran Coupé blijft bij normaal rijden tegen het asfalt gelijmd, met een voortrein die je een uitstekend rijgevoel geeft. Prima zo.