Het idee om samen te werken voor de promotie van de Antwerpse haven leeft al langer bij de privé-havenbedrijven en het Antwerps Havenbedrijf. Nu komt er zowaar een heus gemeenschappelijk promotieorgaan. Maar, zoals een waarnemer het verwoordt, "het is een koppel dat zijn verloving heeft aangekondigd. Tot plots de ene partner een pukkel bij de ander ontdekt en daarom het huwelijk wil uitstellen."
...

Het idee om samen te werken voor de promotie van de Antwerpse haven leeft al langer bij de privé-havenbedrijven en het Antwerps Havenbedrijf. Nu komt er zowaar een heus gemeenschappelijk promotieorgaan. Maar, zoals een waarnemer het verwoordt, "het is een koppel dat zijn verloving heeft aangekondigd. Tot plots de ene partner een pukkel bij de ander ontdekt en daarom het huwelijk wil uitstellen." Nochtans werd voor de aanstelling van een verantwoordelijke voor de promotiedienst niet over één nacht ijs gegaan. Uit 45 kandidaten werd een longlist van negen opgesteld, die door een jury werden beoordeeld. Drie uitverkorenen werden uiteindelijk door een selectiebureau gescreend en alledrie kregen een positieve beoordeling. Toch valt de aanduiding van Georges Leysen niet bij alle bedrijfsleiders in goede aarde. Leysen werd als tweede geklasseerd, maar kreeg de baan omdat hij dadelijk inzetbaar is. Voor hij bij zijn huidige werkgever, PricewaterhouseCoopers, aan de slag ging, leerde hij de sector kennen als adviseur op het kabinet van havenschepen Leo Delwaide ( VLD). Maar net daardoor bestempelen critici zijn aanstelling als een politieke benoeming. Ook zijn de privé-bedrijven het niet eens met de plannen van het Havenbedrijf om ook zijn commerciële cel onder te brengen bij het nieuwe promotieorgaan. Volgens hen hoeft het Havenbedrijf zich niet met commerciële activiteiten bezig te houden en leidt dit slechts tot verwarring bij de klanten. Bovendien willen de privé-bedrijven in de nieuwe constructie een flinke vinger in de pap hebben. En dat terwijl de koepel van privé-havenbedrijven, Agha, enkele maanden geleden besliste om vanaf begin 2005 geen geld meer te spenderen aan gezamenlijke promotie. Heel wat ondernemingen hebben immers ook belangen buiten Antwerpen. Maar wie geen geld bijdraagt, kan moeilijk verwachten de lijnen te mogen uitzetten bij een gemeenschappelijk promotieorgaan. De hoop een deel van het budget te kunnen aanspreken dat het nieuwe Vlaamse Instituut voor de Logistiek ter beschikking heeft voor promotie, werd door het Instituut kordaat afgewimpeld. Het Havenbedrijf is in elk geval niet van plan een blanco cheque uit te schrijven.L.H. B.L. n